Journalister utan slips

2 juli, 2013

Den brittiske medieprofessorn Charles Beckett var förvånad, han hade aldrig sett så många journalister på samma gång utan slips.

Kanske är det så att svenska journalister är lite mer informellt klädda i jämförelse med brittiska. Tydligen hade Charles Beckett tagit efter den svenska klädstilen eftersom han på Sveriges Radios seminarium om journalistikens framtid hade tagit av sig slipsen. Han bar dock kostym.

I England finns det inte någonting som liknar Almedalen där politiker, organisationer och journalister möts under en vecka. Efter en dag på plats liknade Charles Beckett Almedalen med musikfestivalen Glastonbury. Och själv skulle han i detta sammanhang vara Mick Jagger, skämtade han.

Charles Beckett ansåg att det trots alla dystra siffror är gyllene tid för journalistiken. Allt som händer rapporteras nu direkt på sociala medier. Och det gäller för medieföretag att anpassa sig till denna nya framtid där mediekonsumenter får sina nyheter via sociala medier.

Undersökningar som gjorts i bland annat Storbritannien visar att mediekonsumenter har stort förtroende för varumärken som BBC och The Guardian. När de delar nyheter på sociala medier är det till kända varumärken de vänder sig. Därför anser Charles Beckett att medieföretag måste bli bättre på att finnas där och kommunicera med läsarna, tittarna, lyssnarna.

Efteråt bjöd SR på lunch och mingel. Men som på alla andra ställen under Almedalen är köerna långa och långsamma. För att få ett bord att sitta ner måste man söka sig långt bort från Almedalen.

På kvällen är det ännu värre. Det ryktas att vissa organisationer månadsvis i förväg bokat bord. Där beställs det in dussinet med rosévin, vilket fick gastronomen och kulturskribenen Edward Blom att i en krönika i Expressen kalla Almedalen för ”samhällselitens årliga rosékollo”.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Plain text

  • Inga HTML-taggar tillåtna.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
CAPTCHA
Detta är för att vi vill säkerställa att du är en mänsklig besökare och för att förhindra automatiserade spaminsändningar.
Redaktionsbloggen

mer

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies