När hatet väller in på redaktionen

23 mars, 2012

Den som undrar om det finns ett journalistförakt i Sverige kan kika på kommentarerna till Helenas inlägg i den här bloggen från 12 mars.

Blogginlägget (som du hittar här) handlar om att det låga förtroendet för journalister är orättvist. Inlägget låg uppe i tio dagar utan dra till sig en enda kommentar. I morse låg plötsligt 90 kommentarer och väntade på att bli godkända. Efter att ha rensat ut antal dubbletter, och några riktiga lågvattenmärken, ligger i skrivande stund 75 kommentarer godkända. Det är rätt trist läsning måste man väl tillstå. Och en ganska trist sysselsättning så här en solig fredagsförmiddag i Stockholm. Hoppas att kollegerna nere på Gräv12 i Malmö har det roligare, dimman till trots.

Var kommer allt hatet ifrån? Och varför just nu? Förklaringen visar sig vara att Avpixlat lade upp en länk till Helenas blogginlägg i går eftermiddag. Det är helt enkelt de vanliga näthatarna, i huvudsak.

Jag tror jag slår till med sushi till lunch i dag. Undrar om uteserveringarna öppnat än.

Kommentarer

Det finns 16 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Plain text

  • Inga HTML-taggar tillåtna.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
CAPTCHA
Detta är för att vi vill säkerställa att du är en mänsklig besökare och för att förhindra automatiserade spaminsändningar.
Inlagt av Utlandsvensk fre, 2012-03-23 13:05

Jaha, då var den saken avklarad!

Det finns ingen som helst berättigad kritik mot den svenska journalistkåren och alla som påstår något annat är "näthatare".

Varför inte unna dig ett glass vitt vin till sushin, så kan du ha en glad pratstund med dina kollegor om vilken pöbel det finns i pissrännorna?

Sen kan du ansluta dig till Kjell Häglund som tydligen är fullt upptagen med dagens hetaste journalistisk uppgift i Sverige, nämligen att utföra bakgrundskoll på en tonårspojke som har lagt ut något olämpligt på Twitter.

Jag har bott utomlands i snart 20 år och läser regelbundet internationell press och att svenska journalister själva inte inser vilken pinsamt låg nivå ni håller är enbart tragiskt, både för landet och er själva.

Inlagt av Johannes Nesser fre, 2012-03-23 13:33

Det är klart att det finns del berättigad kritik mot journalistkåren och branschen. Hatet som väller fram i kommentarerna jag har suttit och modererat under förmiddagen är dock inte berättigat.

/Johannes

Inlagt av Erik XV fre, 2012-03-23 13:51

Jag var en av dem som kommenterade och har läst kommentarerna och få uttrycker något hat som jag ser det. Är det inte för enkelt att skylla på "hat"? Hatet eller vad man nu vill kalla det kommer ju någonstans ifrån.

Först, frågan om hat: vad många uttrycker, både i kommentarer och undersökningar, är en bild av och uppfattning om svenska journalister som uppenbarligen inte överensstämmer med svenska journalisters självbild. Vad i detta är hat? Är det inte att devalvera innebörden av ordet hat att kalla kritik (ibland hård sådan!) för hat? Eller är svenska journalister helt enkelt ovana vid att få mothugg?

Sedan, orsaken till de många kommentarerna: ja, Avpixlat (AP) är, tror jag, en av anledningarna till att svenska journalister känner sig jagade (rätt ord?) eftersom de publicerar nyheter, delar av nyheter, resonemang och analyser (rätt ord?) som svensk massmedia av någon anledning utelämnar. Uppenbarligen fyller de en nisch med tanke på hur många som läser där och sedan går till de källor de ger och kommenterar där. Personligen anser jag AP vara ensidiga och inte särskilt kompetenta att göra analyser av komplicerade företeelser men så är, tycker jag, många svenska journalister också.

Sedan, förtroendet: i Förtroendebarometern hamnar journalister sist när respondenterna ska "ange hur stort förtroende du har för kompetensen hos medlemmar av dessa yrkesgrupper". Borde inte det väcka eftertanke att det svenska folket har lite förtroende för är journalisters _kompetens_, dvs förmågan att utföra sitt jobb?
Många, inte alla, svenska journalister framstår för mig som obildade, okunniga, oförmögna till källkritik och selektiva, mera av uppfostrare än upplysare. Förtroende måste förtjänas och trovärdighet byggas upp. Om gapet mellan läsarens verklighet och den som rapporteras är för stort så får läsaren inget förtroende för den som skriver. Om det som rapporteras inte framstår som relevant för läsaren får den som skriver ingen trovärdighet.

Jag har ingen lösning. Men innan man kan hitta en lösning så måste man ha rätt frågor och en relevant problemställning. Flera av kommentarerna i Gierttas artikel ger förslag.

Jag hoppas sushin smakade. Har du dessutom kunnat äta den i solen så har lunchen varit lyckad.

Inlagt av Anita fre, 2012-03-23 13:53

att kalla alla dessa människor som har gjort dessa inlägg för näthatare. Finns det ingen självkritik alls hos Er journalister att det finns en orsak att detta låga förtroende existerar och har en helt annan sanning och orsak än vad Ni vill inse. Men som Ni så lättvindigt viftar bort med antingen är ett mätfel eller att alla som inte håller med Er är näthatare. När skall Ni lära Er att människor kan tänka själva och att vi inte vill att Ni skall diktera vad vi skall tänka eller säga.

Detta är verkligen ett lågvattenmärke att komma med ett sådant svar men jag borde egentligen inte bli så förvånad att det skulle komma ett sådant svar men tanke på att det inte finns någon självkritisk press i dagens Sverige.
Så det finns ju en orsak till att jag och många med mig har slutat köpa alla papperstidningar och läser alla nyheter via nätet och för att få lite mer bredd och mer sanningar så läser jag flera utländska tidningar och ser då vilken skillnad det är på svensk press och utländsk. Därför är jag väldigt glad idag för att internet finns då man själv söker och tar reda på sanningar som Ni i svensk press döljer. Så om Ni fortsätter så här kommer Ni att tappa ännu mer förtroende då mitt personliga förtroende för svenska journalister är nere i botten.

Inlagt av Educatia Minor fre, 2012-03-23 14:06

Sitt du i Stockholm och ät din Sushi, under tiden kan du fundera över den skräpmatsfrossande lågutbildade pöbel från landsbygden vars intellekt är så minimalt att de har mage att ifrågasätta en självutnämnd hjärntrust.

Kedjerökande patrask med bildning på grundskolenivå öser sitt hat över de som vet bättre. Konstigt att de klarar av att gå in på Avpixlat överhuvudtaget eller hur ?!?

Andelen lågutbildade hatare med fel åsikt verkar dock bli större och större, mycket förtretligt eller hur ?

Tänkt om du kunde omvandla din Sushipinne till ett magiskt trollspö som kunde släcka ned Avpixlat och alla obekväma bloggar, det vore din och dina gelikars våta dröm eller hur !?

http://bortkopplad.se/bloggo/2010/03/13/josefsson-det-storsta-journalist...

Inlagt av Ziegrid Bhomberjaqua fre, 2012-03-23 14:53

Jag ser att mångfalden på eran redaktion är värd ett omnämnande ! Bra jobbat, ni lever som ni lär...

Det var ungefär lika mycket mångfald på er redaktion som det brukar vara i era bostadsområden.

Och med dessa klargöranden fyllda av näthat så är det dags att ta epatraktorn och åka ned till korvkiosken och för socialbidraget inmundiga ett rejält skrovmål, så att jag med min övervikt orkar hålla i svetshandtaget sista passet. Sen är det äntligen helg och då ska jag dricka alkohol,se på sport och bråka med min förtidspensionerade fru. Vi får hoppas att inga högerextrema flygblad från SD hamnar i min brevlåda för då lär jag med min lågutbildade arbetarbakgrund trilla dit direkt.

Inlagt av Utlandssvensk fre, 2012-03-23 14:54

@ Johannes,
Nu har jag läst samtliga kommentarer och med enstaka undantag fanns det inget hat. Hur var det med att "dra alla över en kam"......

Faktum är att flera av inläggen är betydligt mer välskrivna och seriösa än ursprungsartikeln. Att du avfärdar dessa som "hat" för att sedan närmast hånflinande förklarara att du struntar blankt i dessa personers åsikter och att valet av lunchmat är betydlig mer relevant för dig visar på ett förakt för läsarna som är fullkommligt oerhört. Om du tror att du är värd respekt för ett sådant beteende behöver du hjälp.

Inlagt av Allemand fre, 2012-03-23 15:06

Förklara gärna för mig sammanhanget mellan berättigad kritik av er skribenter och näthat. Läser man kommentarerna så inser man snart att de flesta inte tycker som ni gör. Det kan inte katalogiseras som näthat utan snarare så att ni bör sätta er ned och fundera på vad ni håller på med.

Orkar du inte föra en vettig konversion efter som du påstår att alla som skriver på Avpixlat är näthatare. Den dagen du inser att ni har inte tolkningsföreträde längre, utan vanliga människor med eller utan utbildning får skriva vad de tycker om er och vad ni står för. Vilket naturligtvis är fullständigt rättvist eftersom du får uttala dig i media vad du tycker, så får de som skriver på Avpixlat skriva vad de tycker.

Att generalisera och kalla Avpixlat för hat-sajt är fånigt. En hel del av de skribenter som skriver där ligger skyhögt i förmåga över er som gnäller och klagar här.

Inlagt av JEK fre, 2012-03-23 15:34

Johannes
Efter att ha läst kommentarerna till Helenas inlägg kan jag bara konstatera att näthat måste vara väldigt subjektivt. Vad jag ser är en kraftig kritik över hur ni journalister sköter ert uppdrag.
Och visst, det kan inte vara kul att så kraftfullt bli sågad vid fotknölarna som yrkesgrupp.
Då återstår ju frågan är det läsarna det är fel på eller journalisterna?
Johannes, vad har du för recept för att öka förtroendet för en yrkeskår som borde hysa ett högt förtroende?

Inlagt av Marre fre, 2012-03-23 16:30

Visst har du rätt. Alla som kritiserar svenska journalister är högerextrema näthatare och ni behöver inte bry er det minsta om kritiken. Ni har ju etiska riktlinjer, och det faktum att ni stabilt till ca 75% sympatiserar med vänsterblocket lyser på intet sätt igenom vare sig i ämnesval, vinklingar eller tillämpningen av de etiska riktlinjerna. Se bara på Gustav Fridolin, ett bra exempel på att man kan vara partiledare för ett litet enfrågeparti ena dagen och fullkomligt neutral TV-reporter den andra! Är säker på att TV4 kommer att värva Jimmie Åkesson som samhällsreporter om han skulle känna för att ta en time-out från politiken ett par år, för som journalist lägger man ju som bekant de egna åsikterna åt sidan.

Inlagt av Johannes Nesser fre, 2012-03-23 17:27

"Johannes, vad har du för recept för att öka förtroendet för en yrkeskår som borde hysa ett högt förtroende?"

Bra fråga, JEK. Jag ska börja med att säga att jag håller helt med Helena om att det låga förtroendet är orättvist. Svenska journalister gör över lag ett oerhört bra jobb, och svensk journalistik håller en hög standard internationellt. Förtroendet för journalister är lågt i de flesta demokratiska länder, och i många länder lägre än vad det är i Sverige.

 

Jag är rätt van vid att läsa enkätundersökningar, och jag undrar också, precis som Helena, om det inte handlar om en mätproblematik. Journalister har nämligen lägre förtroende än de medier de arbetar för. SR och SVT har högst förtroende av alla institutioner i landet. Lokalpressens förtroende är över 50 procent, och Dagens Nyheter ligger på 50 procent precis.

Dagspressen i sin helhet har dock ett förtroende på 24 procent, vilket är lika stort som förtroendet för journalisterna. Så när folk har fått frågan om förtroendet för journalister, förefaller de tänka på just de journalister, och de medier, som de har mindre förtroende för.

 

Eftersom journalistiken finns överallt och den konsumeras och diskuteras i stor utsträckning kommer alla människor ofta i kontakt med den journalistik som de inte gillar, och därför blir den ganska påtaglig.

Jag tror att förtroendet för journalisterna som helhet är större än vad mätningen visar. Men jag tror också att det finns mycket man kan göra för att förbättra journalisternas anseende. Ett sätt, och som svar på din fråga, är att ge journalisterna mer tid att göra ett bra jobb. Stressen i arbetet orsakar problem för trovärdigheten.

/Johannes

Inlagt av Utlandssvensk fre, 2012-03-23 18:05

@Johannes
Veckan går mot sitt slut och nu, många timmar efter den förhoppningvis utsökta sushin, är det väl dags att fundera över planerna för aftonen och du har ju haft en hård dag. Massor av kritik har du tvingats läsa men å andra sidan har du ståndaktigt vägrat att ta till dig eller ens kommentera.

Att dessa otacksamma, högerextrema och lågutbildade figurer inte kan begripa att uppskatta ditt och andra journalisters hårda arbete, ni som t.o.m. tydligen har lyckats sitta av 3 år på någon högskola. Men å andra sidan tvingas de åtminstonde, via pressstöd och licenser, att finansiera ert goda liv på Söders höjder.

Så ta och beställ in några flaskor riktigt fint rödvin ikväll och skåla med den övriga redaktionen, ty nu har ännu en vecka passerat där ni helt ostraffat kan håna och förakta de som i slutändan står för ert uppehälle.

Inlagt av 2Lkopp fre, 2012-03-23 20:41

@Johannes
"Svenska journalister gör över lag ett oerhört bra jobb, och svensk journalistik håller en hög standard internationellt"

Du kanske ska låta andra bedöma ens kvaliteter istället för att ta på dig den rollen själv? Ute i verkligheten fungerar det nämligen så, välkommen ut på ett studiebesök.
Att sen säga att alla som inte uppskattar den snedvridna rapporteringen är näthatare stärker inte direkt heller dina aktier.

Inlagt av Jonatan fre, 2012-03-23 21:02

Haha ni är för roliga, men det var inte helt oväntat att ni skulle kalla alla som kommenterat kritiskt mot journalister för "näthatare".

Inlagt av Buhuhuhuhuhu nä... mån, 2012-03-26 15:07

Helena och du själv fick massor med konstruktiv kritik i kommentarerna och även förklaringar till varför folk inte har något förtroende för er yrkeskår.

Du kallar det näthat, men det är helt uppenbart att kritiken svider ordentligt hårt (tips, det är då du ska ta dig en rejäl titt på dig själv), och du uteserveringarna öppnar tidigast 1:a April och det är något era kära politruker och deras byråkrater bestämt (snacka om skämt).

Inlagt av Hen fre, 2013-02-08 22:00

Jag själv röstar på SD just på grund av ren bitterhet. Min SD sympati har fortsatt trappas upp. Förklaringen ligger fram för allt i den svenska journalistiken. Där vi ständigt matas med att tycka precis som PK-eliten och oliksinnade stämplas som rasister, dåliga människor osv. Jag är less på att bli uppfostrad och uppläxad av media om hur jag ska tänka, vem jag ska vara, vad man får tänka, vilka åsikter som är korrekt etc.Jag är idag en inbiten, påläst och trogen väljare. Jag är varken rasist eller ser ett mindre värde i andra kulturer. Men jag vill bevara våra traditioner, etnicitet och samhörighet.

Kanske är jag egoistisk, rasistisk eller bara trång synt. Eller så är jag bara mig själv och då tar jag mig rätten att tycka som jag vill. Trots att media vill annat.

Då media börjar föra en neutral journalistik kommer jag att lämna avpixlat,

Jag har bott i både norge och danmark, Och ni journalister skulle bara veta vilka avskum till människor det bor där, Man får skriva muslim i tidningen, sjunga nationalsången och utvisa folk som inte sköter sig. Och kan ni tänka er att på julafton i danmark kunde man beskåda både en jude och en negerdocka trots att nyligen klassats som grov rasism.

Jag äger ingen tidning, Och har inte förmånen att publicera mina åsikter i artiklar, Jag tycker inte som er, Gör det mig till en näthatare? Det gör väl mig annorlunda, Och glöm för guds skull inte att VI GILLAR OLIKA!

Jag väntar fortfarande en neutral artikel på fördelar samt nackdelar om minskad invandring i dagens stora kvällsblasker. Tills dess fortsätter jag läsa alla dess fördelar på avpixlat.

Jag ses som snäll trevlig och väluppfostrad av min omgivningen som tro det eller ej även innehåller inslag av invandrare i min vänskapskrets.

Redaktionsbloggen

mer

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet