Gå direkt till textinnehållet

”Intervjuer slår alltid wallrafflande”

Johanna Karlssons arbetssätt har vissa likheter med hur den tyske journalisten Günter Wallraff jobbar. Men hon håller inte riktigt med om att hon wallraffar, hon utger sig inte för att vara någon annan, och uppträder med sitt riktiga namn.

Johanna Karlsson säger att en viktig del i hennes research är att bli en del av den miljö hon skriver om. Genom att ha erfarenhet av att exempelvis jobba på restaurang kan hon ställa mer relevantare frågor vid en intervju. De hon intervjuar får även större förtroende för henne då hon i sina frågor visar att hon har kunskap om deras arbetsförhållanden.

– Därför tycker jag att intervjuer alltid slår wallraffande. Men det förutsätter att intervjun bygger på att man känner till miljön.

Någon hon inte vill höra är att det hon sysslar med är socialreportage, för det låter enligt henne som artiklar med låg prioritet.

– Det jag skriver om har ett nyhetsvärde. Även artiklar som beskriver känslor och relationer kan generera nyheter. Socialreportage används förminskande om information som egentligen är relevanta nyheter.

När hon gjorde det avslöjande reportaget om Qatar Airways förändrade hon sitt utseende för tusentals kronor efter att ha gjort grundlig research. Johanna Karlsson jobbar nämligen mycket med att anpassa sin identitet, vilken person hon ska vara för ett speciellt uppdrag. Hon åkte till exempel till Köpenhamn och gick in på de mest fashionabla boutiquerna och begärde att få prova dyra kläder. Expediter blir irriterade på dem som vill prova, men som de vet inte har råd att köpa.

– Jag tränade mig på att inte vara rädd, och se ut som om jag hade råd.

Hon anser att fler journalister borde undersöka hur den egna livssituationen och utstrålningen påverkar vilka uppgifter de får fram i intervjusituationer.

Läs hela profilen i Journalisten nr 5 2014.

Fler avsnitt