Gå direkt till textinnehållet

”Vi välkomnar en gemensam branschstandard”

Aftonbladet ska utöka sin content-avdelning med ett par tjänster. Samtidigt välkomnar de en branschstandard för utformningen av sitt native advertising-material.

Aftonbladet söker just nu ett par kommersiella redaktörer till sin contentavdelning eftersom de får fler uppdrag och behöver utöka teamet. Att native kommer att fortsätta vara viktigt för Aftonbladet den närmsta tiden står också klart. Men hur viktigt vill Josefine Kvarnström (bilden), försäljningschef för Schibsted Content Studio inte gissa. 

– Native uppvisar en stark tillväxt just nu, i såväl Europa som i Sverige. Hur stor del av den totala affären native kommer att utgöra om tre år är svårt att säga, men vi ser en stor pontential och ett starkt intresse från våra kunder, säger hon. 

Att tidningarna satsar allt mer på native väcker också kritik, många inom branschen menar att trovärdigheten för medierna står på spel med allt mer native-material på sajterna. Under en debatt i Almedalen igår sa också Journalistförbundet att de gärna ser en branschstandard för märkningen av materialet, vilket Daniel Nordström chefredaktör på VLT också var positiv till. 

Annons Annons

Är Aftonbladet positiva till en framtida branschstandard?

– Jag tror att de flesta användare idag är vana vid att bra innehåll kan skapas på flera olika sätt, med olika finansieringsmodeller. Vi välkomnar en gemensam branschstandard. För oss är transparensen och en tydlig annons-uppmärkning a och o. Istället för att försöka lura läsarna vill vi skapa bra innehåll som engagerar oavsett vem som möjliggjort distributionen av innehållet, säger Josefine Kvarnström.  

Så hur stor del av Aftonbladets webbetta kan bestå av native kontra redaktionellt material?

– Det är svårt att säga en exakt fördelning, vi måste se på helhetsupplevelsen för läsaren och då ta hänsyn till native, traditonell display-annonsering, video och allt redaktionellt innehåll. Upplevelsen för läsaren är det vi sätter i första rummet, säger Kvarnström. 

Finns det native-kunder ni säger nej till? Skulle ni göra material med SD som avsändare? Tobaksbolagen? Vilka får nej?

– Schibsted har generella riktlinjer för vilka annonsörer och branscher som får annonsera. När det gäller SD så tillåter vi inte någon typ av annonsering från dem. Inte heller när det gäller tobak som är olagligt att annonsera för på svenska webbplatser och tidningar. I övrigt så utvärderar vi en eventuell nativekampanj från kund till kund för att se om vi kan skapa intressant och engagerande innehåll för våra kunder och läsare. 

Fler avsnitt
Fler videos