Gå direkt till textinnehållet

Vi Media tar över Lyckoslanten

Vi Media tar över produktionen av barntidningen Lyckoslanten. Den klassiska titeln kommer även att få ett nytt utseende.

Det är bankerna Swedbank och Sparbanken som står bakom tidningen och som nu har ingått ett samarbete med Vi Media. Förlaget ska genomföra en omgörning av tidningen och ta över produktionen av Lyckoslanten.

Tidningen har getts ut sedan 1926 och är en av landets äldsta tidningar som riktar sig till barn. Lyckoslanten, som kanske är mest känd för sin serie Spara och Slösa, distribueras till landets samtliga mellanstadieklasser.

”Det här är en perfekt match. Varumärkena Lyckoslanten och Vi har en hel del gemensamt – först och främst folkbildningstraditionen, men också utmaningen att göra ett anrikt varumärke angeläget för vår tid. Dessutom känns det förstås oerhört stimulerande med en titel som vänder sig mot barn och handlar om så viktiga ämnen som ekonomi, sparande och entreprenörskap. Nu längtar vi efter att få sätta tänderna i Lyckoslanten och att få göra den tydligare mot sin målgrupp”, säger Vi Medias VD Sofia Wadensjö Karen i ett pressmeddelande.

Annons Annons

Lyckoslanten utkommer med 4 nr/år och har en upplaga på cirka 400 000 exemplar. 

Vi Media gör idag tidningen Vi och Vi läser.

Fler avsnitt
Fler videos