Gå direkt till textinnehållet

”Vi kan säga något som är sant om Facebook”

Invandring, integration, lag och ordning dominerade engagemanget på Facebook enligt SVTs kartläggning av 850 öppna Facebooksidor och grupper som pratade om valfrågor de tre veckorna före valet.

Invandring-/integrationsfrågor och Lag och ordning var de ämnen som engagerade mest på Facebook under de tre veckorna före valet. Skola och sjukvård engagerade inte lika mycket.

Störst genomslag bland de miljörelaterade inlägg som spreds fick Expressens avslöjande om klimatminister Isabella Lövins höga flygnotor.

Länkar till alternativa/invandringskritiska medier fick en tredjedel av det engagemang som de stora mediehusen fick på Facebook under valrörelsens slut. De alternativa mediernas engagemang var ännu större i invandringsfrågor.

Annons Annons

Det är tre av många nyheter som SVT publicerat utifrån det interaktiva verktyg man lanserade i augusti och som uppdaterades vardagar under perioden 28 augusti till 14 september: Facebookkartan.

Kartan baserades på ett urval av cirka 850 öppna FB-sidor och grupper, och ska synliggöra vilken typ av frågor de diskuterade under valrörelsen, vilka poster som engagerade dess medlemmar och följare och hur flitiga medlemmarna var på att sprida sitt budskap. Samtliga riksdagspartier finns med i urvalet.

Malin Dahlberg på SVT Opinion är redaktör för Facebookkartan. Hon berättar att idén föddes ur diskussionen kring desinformation som sprids på sociala medier:

– Framför allt ur en tanke kring källkritik, att man vill veta mer om de aktörer man ser i Facebookflödet. Idén var att använda data om de öppna aktörerna för att sätta dem i en kontext; vad pratar de om för ämnen egentligen, vad delar de för material och vad engagerar deras följare?

Kartan, som ett externt företag byggt utifrån data från det öppna FB-ägda verktyget Crowdtangle enligt SVTs instruktioner, visade sig vara ett bra researchinstrument.

– Jag förstår om alla människor inte sätter sig ned och börjar klicka runt i en interaktiv graf, men vi har kunnat använda datan och visualiseringen för att berätta saker på ett lite mindre tekniskt sätt. Den har varit både ett verktyg öppet för alla och ett verktyg för oss för att ta reda på saker kring opinionsbildning på Facebook och hur valrörelsen har gått till, säger Malin Dahlberg.

Redaktionen har portionerat ut nyheter under de tre veckorna före valet. Efter den 14 september uppdateras kartan inte längre. Nu sitter Malin Dahlberg och hennes kollega Joakim Andersson och sammanfattar vad som hände de tre veckorna före valet.

– Veckan efter valet har vi inte tagit med, vi såg att allt började handla om kategorin val/regering då.

Hur sann bild av valrörelsen på Facebook blir det när ni inte har med slutna grupper eller individuella konton?
– Man ska verkligen ha med sig att det här inte är en heltäckande bild av Facebook, det är ett problem man har när man bevakar Facebook. Men är det ett så stort problem att det stoppar alltihop? Nej, för vi kan fortfarande säga något som är sant om Facebook. Att mycket saknas har vi försökt vara så öppna med så möjligt.

Hur många har använt den interaktiva kartan?
– Jag vet inte, vi har inte tittat på mätningarna ännu. Vi har haft fullt upp med att producera innehåll.

Kommer ni använda det här verktyget igen?
– Så långt har vi heller inte kommit, jag har ingen aning. Men från mitt perspektiv tycker jag att vi har lärt oss mycket. Vi har hittat nya metoder för att titta på sociala medier som vi absolut kommer att använda.

Fler avsnitt
Fler videos