Gå direkt till textinnehållet

”Vi hade särskilda problem i granskningen av Stampen”

I kväll onsdag sänder Uppdrag granskning sin granskning av Stampens affärer. UGs reporter Björn Tunbäck berättar för Journalisten om arbetet bakom granskningen och vilka problem de stött på under vägen – bland annat UGs egna kopplingar till Stampen. RÄTTAD.

– Medievärlden är en liten värld. Vår chef har jobbat på Göteborgs-Posten och det har programledaren också. Vi är många som har släkt och vänner som jobbar eller har jobbat på någon av Stampens tidningar, berättar Björn Tunbäck.

– Vi resonerade att vi måste kunna göra den här granskningen ändå, så länge vi är transparenta, vilket vi kommer att vara i programmet.

Varför granskar ni mediebranschen?
– Det har hänt så mycket i mediebranschen de senaste åren, allt från att TV4 lagt ned alla sina lokalredaktioner till tidningskriser och utbredd medieskugga. Det pågår en stor omställning mot digitalt i branschen, men det ger ju inte utdelning. I Stampen är bara sex sju procent av intäkterna från de digitala satsningarna medan man fortfarande tjänar pengar på papperet. Samtidigt är det inte vilken bransch som helst. Det finns presstöd, distributionsstöd och en egen grundlag som ska skydda mediernas verksamhet. Det liknar inga andra företag i Sverige.

Varför valde ni att granska just Stampen?
– Att det blev Stampen beror bland annat på att de har gjort de största förlusterna i tidningsbranschens historia. Man har köpt upp andra företag och försatt sig i stora skulder, och nu tvingas man sälja av för att klara bankens krav. Men Stampen är inte den enda mediegranskningen vi håller på med. Det kommer mera.

Vilken är utgångspunkten för Stampengranskningen?
– Läsarperspektivet. Vi utgick från Hallands Nyheter som var en av Sveriges mest lönsamma tidningar fram till dess att Stampen köpte den. Vi har granskat boksluten och kommit fram till att av de vinster Hallands Nyheter och Hallandsposten tillsammans genererat sedan 2007, vilket är 195 miljoner kronor, har 185 miljoner kronor delats ut till aktieägarna och 80 miljoner kronor har gått i koncernbidrag uppåt i Stampen. Det rinner ut pengar ur Hallands Nyheter som tvingas till besparingar, vilket påverkar tidningens innehåll – och det märker läsarna, säger Björn Tunbäck.

 

Rättelse: I en tidigare version av denna artikel uppgavs felaktigt att Hallands Nyheter ensamt gjort vinsten om 195 miljoner kronor under perioden. Det var i verkligheten den sammanlagda vinsten för Hallands Nyheter och Hallandsposten.

Fler videos
Fler avsnitt