Utgivarna: Innehållsmärk digital journalistik
Organisationen Utgivarna lanserar riktlinjer för publiceringar i digitala kanaler. Syftet är att göra det tydligare för mediekonsumenten vilken typ av text/inslag det handlar om.
Tolv tunga publicister, bland dem SVTs VD Hanna Stjärne, TV4s VD Casten Almqvist och Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, skriver i en debattartikel om de riktlinjer som Utgivarna nu föreslår sina medlemmar.
Bakgrunden är förändringarna i mediekonsumtionen, från papperstidningsläsande där det är tydligt vinjetterat vad som är nyheter respektive opinionsmaterial, till en digital konsumtion via sociala medier, där texter och inslag ofta saknar kontext för läsaren/tittaren/lyssnaren.
Utgivarna föreslår konkret att medierna:
- Tydliggör publiceringsdatum när en gammal artikel eller ett inslag sprids på nytt.
- Klargör vilken typ av innehåll det handlar om och vad det innebär.
- Vid behov lägger till en förklaring om hur det journalistiska arbetet gått till och vilka publicistiska överväganden som gjorts.
- Berättar hur de medieetiska systemen fungerar och hur man anmäler en publicering.