Gå direkt till textinnehållet

Ungdomar vill ha nyheter gratis

En norsk undersökning visar att ungdomar vill ha gratis nyheter, utan reklam. Fyra av tio använder filter mot reklam.

Norska SIFO har studerat nyhetsvanor bland ungdomar mellan 16 och 25 år. Inte oväntat läser de inte papperstidningar eller tittar regelbundet på nyhetsprogram på TV.

”Trots att de flyr från traditionella medier är de intresserade av nyheter. Det sker bara på ett annat sätt än tidigare, vilket sannolikt är en stor utmaning för medier, säger forskaren Ingrid Kjørstad på SIFO till journalisten.no.

Sociala medier är den viktigaste nyhetskällan. 63 procent säger att de är intresserade eller mycket intresserade av nyheter, pojkar mer än flickor. Över 80 procent kontrollerar nyheter dagligen, kanske för att de vidareförmedlas via sociala medier. 93 procent svarade att de följer nyhetsflödet på Facebook. Det betyder inte att de passivt låta sig serveras nyheter. 56 procent svarade att de kontrollerar med andra sociala medier först. Detta kan tyda på att de anser att information på Facebook inte är representativ för nyhetsbilden, enligt forskaren.

Annons Annons

Endast 10 procent av ungdomarna diskuterar nyheter på sociala medier. Minst populära är det att skriva kommentarer i nyhetsmedier. Det betyder nödvändigtvis inte ett låg engagemang, 69 procent säger att de ofta diskuterar nyheter ansikte mot ansikte med andra.

Nästan hälften tror att sociala medier har gjort dem mer intresserade av nyheter, men de vill inte betala för det. Samtidig använder 43 procent, främst pojkar, reklamfilter på din dator, surfplatta eller smartphone.

”Ingenting är gratis. Om du inte vill betala för nyheter och blockera traditionell reklam kommer du troligen så småningom utsättas för andra marknadsföringsstrategier som bygger på köp och försäljning av konsumentdata,” säger Ingrid Kjørstad

 

 

Fler avsnitt
Fler videos