Gå direkt till textinnehållet

Två miljarder i förlust för The Guardian

Brittiska tidningen The Guardian, som satsat hårt på gratisläsning på nätet och digitala annonsintäkter, väntas redovisa en förlust före skatt på 173 miljoner pund (cirka två miljarder kronor). Nedskrivningar av goodwill står för en stor del av förlusten.

På onsdag ska The Guardian Media Group (GMG) presentera sitt bokslut för det senaste räkenskapsåret (som löper fram till och med mars månad) och Financial Times kan nu avslöja att förlusten väntas bli avsevärt större än man tidigare befarat.

Totalt kommer GMG att redovisa en förlust på 173 miljoner pund, cirka två miljarder svenska kronor, enligt Financial Times. Nedskrivning av goodwill i bolaget Ascential står för cirka 80 miljoner pund (cirka 950 miljoner kronor). Omstruktureringskostnader och avgångsvederlag står för cirka 20 miljoner pund (cirka 240 miljoner kronor).

Exklusive engångskostnader av det slaget finns återstår ett rörelseresultat på minus 68,7 miljoner pund (cirka 800 miljoner kronor). Rörelseresultatet är inkomsterna minus utgifterna, före finansiella poster och skatt, och är ett mått på lönsamheten i bolaget. Förlusten motsvarar en daglig förlust om drygt två miljoner kronor.

Annons Annons

The Guardian har haft en tydlig gratisläsningsstrategi och har satsat på att dra in digitala annonsintäkter, men har haft svårigheter att möta konkurrensen från Facebook och Google. Man har också expanderat verksamheten med digitala editioner i USA och Australien. Samtidigt har man genomfört ett stort sparpaket och minskat personalstyrkan med 270 personer.

Fler avsnitt
Fler videos