Gå direkt till textinnehållet

”TV4 vill göra skillnad”

Nyhetsbolaget som gör valbevakningen åt TV4 har satsat hårt för att nå den yngre publiken med linjär TV inför valet. Valgeneralen Mattias Hägerlund känner sig väldigt nöjd med hur man har lyckats med det.

Enligt de siffror Mattias Hägerlund presenterar har valprogrammen nått 24 procent i huvudmålgruppen12-59 år.

– Det vi lyckats så bra med är att vi hållit tittningen uppe ända till halv tolv.  Det här är siffror för teveteve. På webben har vi också många startade strömmar och klick. Under valdebatten hade vi 11 000 tweets. Vi är väldigt glada för den uppmärksamheten.

Nyhetsbolaget producerar sina valprogam i första hand för TV4. Den 25 augusti drog det igång med Valspecial som sänts måndag till torsdag varje kväll med utfrågningar och dueller. I går hölls den stora partiledardebatten som leddes av Jenny Strömstedt och Anders Pihlblad. På söndag avslutas det med en klassisk valvaka fram till midnatt med siffror och nyheter. Men Mattias Hägerlund tycker det viktigaste är att de gör valbevakningen på sitt sätt.

– I vår Valspecial har vi sänt en kvart varje dag i Nyhetstimmen. Där har vi haft väldigt högt tempo, med dueller, nya opinionsmätningar och reportage. Det har varit mycket politik på kort tid. Vi har jobbat hårt med format och vad det är vi vill med programmen. Vi vill göra skillnad och tillföra något.

Känner du att ni har lyckats?
– Jag är väldigt nöjd med alla medarbetares insats. Vi har gjort valprogram som aldrig är tråkiga. Dynamiken och tempot är mycket bra. SVT gör sina debatter och utfrågningar på sitt sätt, vi gör på vårt. Vårt mål är att inte vara ett komplement, utan att våra valprogram ska stå för sig själva och det har i lyckats med.

Är det något som du inte är så nöjd med?
– När det går så här bra, är man mest missnöjd med att man inte gjorde ännu mer.

Fler avsnitt
Fler videos