Gå direkt till textinnehållet

TV4 ringer bärgare för att få olycksbilder

TV4Nyheterna ringer bärgningsföretaget Assistancekåren för att få bilder inifrån avspärrningar på olycksplatser. Samarbetet kritiseras hårt av frilansfotografer.

TV4Nyheternas nyhetschef Fredrick Malmberg klargör att det inte handlar om någon skriftlig eller bindande överenskommelse om att bärgningsbolaget ska leverera bildmaterial.

– Vi har inget avtal. Däremot har Nyhetsbolaget tidigare gjort en produktion, Vägens hjältar, med dem och på den vägen fått kontakt. Konkret handlar det om att vi har möjlighet att ringa och fråga om de vill hjälpa oss med bilder. Oftast säger de nej, säger Fredrick Malmberg.

Han kan inte svara på hur ofta bilder från bärgare använts i sändningar, men säger att det har gått i vågor.

Annons Annons

Mats Nilsson, VD på Assistancekåren, betonar att bolaget inte tar betalt för bilder och att det inte inkräktar på bärgningsarbetet.

– Vi vill inte förhindra fotografer att tjäna pengar, utan det här ska ske när det inte finns någon annan på plats, säger Mats Nilsson.

Så har dock inte skett. Bohuslänsbaserade blåljusfotografen Mikael Berglund har hittills förlorat tre jobb på Fyrans samarbete med Assistancekåren, säger han. Vid flera tillfällen har han haft unika bilder.

– Som i vintras när 100 lastbilar frusit fast i en uppförsbacke. Alla tidningar köpte, utom TV4 som hade bilder från bärgaren. Men de hade inte fått nys om händelsen om jag inte skickat mejl med bilder.

Han och flera andra fotografkollegor är starkt kritiska till samarbetet mellan Assistancekåren och TV4Nyheterna och pekar på hur bärgarnas bilder snedvrider konkurrensen på en redan hårt trängd frilansmarknad.

– Polis och räddningstjänst frågar aldrig en bärgare varför de tar en mobilbild på plats, de kan åka förbi avspärrningar som vi professionella fotografer fastnar i, säger Mikael Berglund.

Men det som upprör mest är de principiella och etiska aspekterna.

– Vi frilansfotografer har ett avtal med SOS Alarm där vi köper larmen, där vi också skriver på ett sekretessavtal för hur bilder får tas och spridas. Det har inte bärgarna, där är det som en vanlig läsarbild. Det är det jag reagerar mest på. Att jag har förlorat tre jobb hittills är inte lika viktigt, även om det kan bli kännbart i det långa loppet, säger Mikael Berglund.

Fotografkollegan Joakim Eriksson:

– Jag är fotograf, det är inte mitt jobb att ta upp andras bilar. Och det är inte bärgarnas uppdrag att göra mitt jobb. Sedan kan man fundera på det etiska. Ingår det i Assistancekårens etiska policy att jobba som fotografer?

Fredrick Malmberg på TV4Nyheterna har förståelse för att frilansar kan bli upprörda.

– Frilansmarknaden är jäkligt hård, och vi skär ned på inköp precis som flera andra. Vårt syfte är hela tiden att våra tittare ska få det närmaste och det bästa bildmaterialet. Är det frilansar som tar de bästa bilderna köper vi dem. Men våra medarbetare fastnar ibland utanför avspärrningarna, då kan vi ha möjlighet att få bilder inifrån.

Ni har använt bärgarbilder även när det funnits journalister på plats.
– För att de ofta kommer längre. Har vi möjlighet att få bilder innanför en avspärrning är det klart att vi vill det.
 
Och är det någorlunda likvärdiga bilder väljer ni gratisalternativet?
– Jag kan inte komma ihåg att jag ställts inför det valet. Målet är de bästa bilderna. Finns de hos frilansarna köper vi dem, hävdar Fredrick Malmberg.
 
Hur försäkrar du dig om att Assistancekårens fotande åt er inte stör räddningsinsatsen?
– Det är svårt för oss att göra bedömningen om räddningsinsatsen är klar eller inte. Där litar vi på deras professionella bedömning, deras huvuduppgift är att bärga bilar i en olyckssituation. Givetvis prioriterar de sitt jobb. Och vi har absolut fått nej när vi ringt dem.
 
Hur ser du på att bärgare inte har professionella fotografers etiska regelverk att förhålla sig till?
– Dels är vi supertydliga de gånger vi haft kontakt med dem om bilder att vi inte vill ha några personer på bild, utan händelsen. Vi har också som policy att aldrig köra deras bilder live. Vi tittar noga igenom dem först, inte minst så att nummerplåtar inte syns. Vi måste ha den etiska rågången när det gäller att värna människors integritet, säger Fredrick Malmberg.
Fler avsnitt
Fler videos