TU kritisk mot oklara regler för public service
SR och SVT har helt olika strategier för hur de lägger upp artiklar på sina sajter. Det visar en undersökning som TU gjort och som presenteras i en debattarikel i SvD.
I debattartikeln skriver Jeanette Gustafsdotter, VD på TU, att hon vill att public service-kommittén i sitt arbete inte bara tar hänsyn till vad public service-bolagen behöver utan även hur detta påverkar de privata mediebolagen.
I den undersökning TU gjort visar det sig att av artiklarna på SVT innehåller bara tre procent rörlig bild, medan på SR sajt innnehåller 35 procent av artiklarna ljud.
”De få gånger SVT kompletterar sin återrapportering är bildklippen så korta att de endast utgör en liten del av rapporteringen. De är ofta kortare än en minut. Det ska jämföras med SRs ljudinslag, som är mer än tre gånger så långa. Genomgången visar att SR sätter ljudet i centrum för sin verksamhet och därmed följer grundtanken i bolagets uppdrag; radio i allmänhetens tjänst. För SVT:s del är det avgjort svårare att se kopplingen till uppdraget.”
Fakta om undersökningen
Antal artiklar | Andel artiklar med ljud/bild | Medellängd på ljud/bildinslag | |
---|---|---|---|
SVT, inkl TT | 279 st | 3% | 50 sek |
SVT, exkl TT | 197 st | 4% | 50 sek |
SR, inkl TT | 81 st | 30% | 152 sek |
SR, exkl TT | 68 st | 34% | 154 sek |