Gå direkt till textinnehållet

Tidningen QX fyller 20 år

Tidningen QX fyller 20 år. Ansvarige utgivaren Jon Voss, som var med och startade tidningen 1995, berättar att det hänt mycket under två decennier – både i hbtq-frågor och i mediebranschen. 

Jon Voss är VD och ansvarig utgivare för tidningen QX, som i och med sitt oktobernummer fyller 20 år.

Grattis! Hur känns jubileet?
– Tack, det känns väldigt roligt. Varje gång vi klarar ett tioårsjubileum känns det bra. Och vi har varit med om så otroligt mycket under de här åren. Det har varit spännande, säger han och fortsätter:

– Jag började att jobba med gay-medier 1983 och jag har hunnit se mycket, både elände och fantastiska saker.

Annons Annons

QX var tidiga med att etablera sig på internet och håller i arrangemang som QX-galan. Papperstidningen har en populärkulturell inriktning medan artiklar på nätet har tydligare nyhetsvinkel.

­- Jag tror att den här typen av medier betyder oerhört mycket för identifikationen och samhörighet hos vår primära målgrupp. Den är också viktig för att driva på attitydförändringar, både politiskt och socialt.

Jon Voss tycker att det är mycket som har förändrats under de 20 år han jobbat med QX. Då var hbtq-frågorna något mer internt, men nu har de fått ta allt större plats i det offentliga samtalet.

– Då var målgruppen nästan bara de som identifierade sig som homosexuella eller som hbtq-personer. I dag är det här frågor som engagerar många fler i samhället. Det gör att vi får en bredare målgrupp, säger han och fortsätter:

– En annan sak som har förändrats är att förr kom folk ut i QX och sedan plockades historien upp av kvällspressen. Under 90-talet var vi den tidning som politiker och kändisar kunde vända sig till för att berätta om en sådan sak, men att komma ut är inte längre en lika stor fråga.

Jon Voss tycker också att hbtq-personers ställning har stärkts i medierna och på senare tid även transpersoners. Men tyvärr så hjälper inte samhällets ökande intresse för QX huvudfrågor när pengarna sinar i mediebranschen.

– Vi sitter i samma sits som alla gamla pappersmedier. Vi finns på nätet sedan länge, men vi har ingen stor mediekoncern i ryggen. Vårt stora arbete nu är att sy ihop papper och nätet bättre utan att ha miljoner i investmentpengar.

QX papperstidning går ändå bra efter omständigheterna, vilket Jon Voss tror beror på att den är nischad, men han säger att trenden med tidningars minskande pappersupplagor är ett problem som även oroar QX.  

– Jag har ändå jobbat länge inom medievärlden och har hunnit se ganska många tuffa förändringar, men varje gång, även om det är jobbigt, så är det spännande. Jag tror ändå att vi ska landa på fötterna till slut, säger han.

QX firade jubileumsnumret med en fest för 350 gäster och med uppmaningen att stödja RFSLs organisation Newcomers som arbetar för att hjälpa flyktingar som är hbtq-personer.

– Den bästa presenten till oss är att stödja hbtq-flyktingar, säger Jon Voss.

Fler avsnitt
Fler videos