Gå direkt till textinnehållet

Thomas Mattsson: Viktigt uppdrag att opinionsbilda

Expressen fortsätter sina kampanjer mot rasism. Men uppmaningen som tidningen kallade #87%, som syftar på dem som inte röstade på Sverigedemokraterna, ska inte tolkas som att de övriga 13 procenten är rasister säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

– De 87 procenten är ju bara ett konstaterande av att det de facto var så många som inte röstade på SD, så jag tror inte man kan dra slutsatsen att alla som räknar 100 minus 13 samverkar, säger Thomas Mattsson, Expressens chefredaktör och fortsätter:

– För Expressen har det här heller inte varit någon stor sak, på vår "NEJ TILL RASISM"-löpsedel stod det istället #detnyalandet som är namnet på den reportageserie som Diamant Salihu gjort den senaste månaden.

Syftet måste väl ändå vara  att visa att man inte är rasist om man tillhör de 87 procenten, och därmed säga att de övriga 13 procenten är rasister?

– Nej, det är helt fel – och det är viktigt att ingen får den uppfattningen, Jag har själv varit tydlig med att man INTE kan tolka valresultatet som att 13 procent är rasister.

Ska medier syssla med kampanjer?

– Ja, för en dagstidning är det ett viktigt uppdrag att opinionsbilda. Hela den svenska presstraditionen med parti- och rörelseägda tidningar, med ledarsidor och presstöd – allt detta handlar om att debattera. Men det är skillnad på ”news and views”, nyhetsförmedlingen är objektiv. Och om du med ”medier” menar etermedier som Sveriges Television och Sveriges Radio är svaret naturligtvis – nej, de ska inte kampanja i den mening som vi talar om. Men det är förstås helt okej att i radio och TV samla in pengar till katastrofoffer och så vidare.

Det kommer nu kritik mot medier att det är fel strategi att utmåla SD-väljare som främlingsfientliga. Håller du med?

– Jag har inte sett några medier som har slagit fast att nästan 800 000 svenskar är främlingsfientliga. Expressen har inte gjort det. Vi har avslöjat att det inom SD finns främlingsfientliga politiker och sådana söker sig säkert till partiet för att det där förs en främlingsfientlig politik, man gör ju skillnad på människor, men det är viktigt att inte hävda att 13 procent av väljarna är rasister. Så är det nämligen inte. Stödet för SD handlar nog istället om andra saker – utanförskap, landsbygd mot stad, en protest mot ett politiskt etablissemang och ett missnöje med Stockholmsfixerade meder.

Mona Sahlin sade under valnatten att medier borde fråga SD-väljare varför de röstade på Sverigedemokraternas och tala mindre med SD-politiker. Håller du med?

– Jag tycker att vi  ska göra båda saker. Det finns alltid orsak till självkritik, allt kan alltid bli bättre, men i grunden ska man inte undfly journalistikens kanske viktigaste uppdrag: nämligen att granska makten.

Borde det inte finnas mer analys i medier varför SD gått fram så starkt i valet?

– Har det rapporterats om något annat de senaste dagarna…?

Fler avsnitt
Fler videos