Gå direkt till textinnehållet

SVT fällt för exponering av varumärke

SVT ska betala 50 000 kronor i böter för att logotypen för ett varumärke vid flera tillfällen förekom i bild i en dokumentär om friidrottaren Carolina Klüft.

I dokumentären Tjejen som inte kunde förlora skildrades Carolina Klüfts karriär och privatliv. Under programmet syntes logotypen för en känd tillverkare av träningsprodukter på hennes kläder och på en tröja som bars av hennes man i samband med en intervju i deras hem. Varumärket förekom i bild under flera tillfällen i programmet.

I det yttrande som SVT skickat till Granskningsnämnden står det att det i dokumentären inte förekom ”några positiva värdeomdömen eller andra säljfrämjande inslag kopplade till varumärket som exponerades. SVT vill också framhålla att det inte förekommit någon produktplacering i den anmälda filmen”.

Granskningsnämnden för radio och TV ansåg att det genom exponeringen av varumärket uppkom gynnande av det aktuella företaget. Nämnden ansåg därför att programmet stred mot bestämmelsen om otillbörligt gynnande i radio- och TV-lagen och beslutade att ansöka hos förvaltningsrätten om att SVT ska betala 50 000 kronor i särskild avgift för överträdelsen.

Fler avsnitt
Fler videos