Storstrejk på australiska tidningar

17 mars, 2016

Hundratals journalister på Sydney Morning Herald, Financial Review och The Age har lagt ned arbetet över helgen i protest mot ett planerat sparpaket. Journalistklubbar på tre andra australiska tidningar har röstat för en sympatistrejk.

Efter att Fairfax Media som äger bland annat Sydney Morning Herald och The Age meddelat att man kommer att göra sig av med 120 journalister, röstade på torsdagen personalen för en total arbetsnedläggning. Hundratals journalister lämnade byggnaden på torsdagen och kommer att återuppta arbetet först på måndag.

Journalister på Canberra Times, Brisbane Times och Newcastle Herald har röstat för en sympatistrejk. Det rapporterar Sky News.

Kommentarer

Det finns 1 kommentar på sidan.

Inlagt av Rolf Krohna fre, 2016-03-18 02:19
Jag har följt det här med intresse, därför att jag brukade arbeta i Australien. Fairfax har signalerat att man förväntar sig att spara nära 50% i bara personalkostnader med hel-digitalisering. Lägg till saker som distribution. Dom har inget val, om dom, och andra, inte anpassar sig gör någon annan det, som alla från Google och Facebook till Avpixlat, som tar över. Strejker bara skyndar på utvecklingen. Det är ju det vi ser också i Sverige. Tänk tillbaka till före Internet. Media var en kartell och ett monopol. Nykomlingar slog man "ihjäl" eller köpte upp, kostnader var en effektiv spärr mot konkurrens. Ville man ha mer pengar höjde alla samtidigt priserna, kritik avfärdades med att man konkurrerar med innehåll. Det vi flummigt kallar ”gammelmedia” borde kallas ”Kartellen”. Så kom Internet, och en 15- åring kunde starta en ny tidning i sovrummet, och gjorde det, så varför är denna ”digitaliseringsprocess” så långsam och dyr. Jo- därför att man försöker skapa ett nytt format för att skydda ”Kartellen” genom att komplicera tekniken, ”upplevelser”, och göra alla till frilansare som helst skall jobba gratis med personlig konkurrens. Här finns också tillfället. Skapa egna lokaltidningar i ”sovrummet”, skapa nationella nätverk, samarbeta, skapa en egen ”nyhetskartell” och ”reklamkartell”, nästan alla nyheter är ju faktiskt just lokala. Låt annonsörerna prenumerera, inte läsarna, och skapa egna annonser som folk vill välja att läsa. Schibsted börjar ju med självserviceförsäljning. Det är inget komplicerat. Man får inte bara kopiera ”Kartellens” artiklar, men man får skriva en ingress och länka, då blir ju lokaltidningen också rikstäckande. Internationellt finns massor av material som underlag, och det finns redan nätverk att koppla in sig i, vi är bara ett här i Kina, och vi har tillgång till nyheter och insikter inte ens storbolagen har. Kopiera oss. "We can do it" , såååå sätt igång. Om du inte gör det gör någon annan det.

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Senaste numret

Prenumerera

Journalisten-podden

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies