Gå direkt till textinnehållet

Starkt resultat för Mittmedia

Mittmedia redovisar ett resultat på 137 miljoner kronor för 2015, vilket är bättre än föregående år. Den digitala trafiken ökar, medan annonserna i print minskar.

Mittmedia redovisar ett rörelseresultat på 137 miljoner kronor för 2015, vilket går att jämföra med föregående års resultat på 114 miljoner kronor. I resultatet ingår bland annat omstruktureringskostnader och andra engångsposter på 46 miljoner kronor. Under 2015 har också en tidning och en tryckerianläggning avvecklats.

Tillväxten under 2015 har varit kraftig, delvis på grund av att tidningskoncernen Promedia och den digitala byrån Adeprimo har förvärvats. Koncernens intäkter under hela 2015 uppgick till 2 085 miljoner kronor. Föregående år var intäkterna 1 445 miljoner kronor.

”Jag är glad över att vi klarar att prestera en god lönsamhet samtidigt som det stormar i tidningsbranschen. Vi fortsätter att omstrukturera våra verksamheter, ställa om till en digital affär och samtidigt tjäna pengar”, säger Thomas Peterssohn, vd och koncernchef i MittMedia, i ett pressmeddelande.

Annons Annons

Annonserna i koncernen minskade med åtta procent, där annonserna i print minskade med elva procent.

Radiointäkterna ökade däremot 15 procent och de digitala annonsintäkterna växte med 9 procent. Dagstidningarnas dominans minskar gradvis i annonsaffären. Digitalt, radio och gratistidning står för ca 25 procent av de totala annonsintäkterna. Abonnemangsintäkterna har fortsatte att vara stabila och ökade nästan en procent under 2015. Den digitala trafiken ökade med 21 procent till ca 1,9 miljoner unika webbläsare per vecka.

Fler avsnitt
Fler videos