Gå direkt till textinnehållet

Starkt resultat av SvD

Svenska Dagbladet gjorde en vinst på 19 miljoner kronor det andra kvaltalet 2015, en ökning med sju miljoner jämfört med samma period 2014. Enligt SvD beror detta på en fortsatt stark digital tillväxt och kraftigt sänkta kostnader.

Halvårsresultatet landar på 31 miljoner kronor, vilket är 17 miljoner bättre än 2014. Det motsvarar mer än en fördubbling av vinsten jämfört med första halvåret 2014.

Under andra kvartalet 2015 tappade SvD endast 1 procent av de totala intäkterna, från 246 miljoner till 243, att jämföra med minus 6 procent under första kvartalet och minus 8 procent under fjärde kvaltalet 2014.

Intäkterna från det digitala ökade med 32 procent, från 31 till 41 miljoner kronor. Under första halvåret steg de digitala intäkterna med totalt 26 procent, från 57 till 72 miljoner kronor.

Kostnaderna minskade med tio miljoner kronor från 234 miljoner till 224. Hittills under 2015 har kostnaderna minskat med 34 miljoner kronor, från 474 miljoner till 440.

”De viktiga nyckeltalen kring våra digitala affärer är mycket positiva. Vi kan dessutom se att upplagetappet för papperstidningen stabiliseras, vilket visar att kunderna läser SvD både på papper och på nätet. Det är detta läsarbeteende som vår flerkanalsstrategi bygger på. Och att den fungerar så bra beror givetvis också på SvD-medarbetarnas enastående arbete,”säger SvDs VD Gunilla Asker i en kommentar.

SvD nämner även native och branded content, som vissa anser är ett kontroversiellt sätt att dra in annonspengar, bidragit till ökade intäkter.

Schibsted Sveriges koncernchef Raoul Grünthal säger i ett pressmeddelande att ”Schibsted Sverige stärker sin position som den ledande digitala kraften i transformationen av vår bransch. Vi fortsätter att utveckla vårt digitala ekosystem bland annat genom investeringar i våra nya plattformar”.

Fler avsnitt
Fler videos