Gå direkt till textinnehållet

Starkt kvartal av SvD

Svenska Dagbladets andra kvartal 2017 blev det bästa på sex år med ett rörelseresultat på 20 miljoner kronor.

Årets Q2-resultat är det starkaste sedan 2011, berättar de i ett pressmeddelande. Onlineintäkterna ökade med tre miljoner jämfört med året innan. En av de främsta orsakerna är ökande digitala annonsintäkter.

”Andra kvartalets goda resultat visar att SvD står starkt på en tuff och alltmer konkurrensutsatt marknad. Den flerkanalstrategi vi länge arbetat utifrån fungerar. Den som bygger på att utifrån kundbehov ständigt utveckla produkterna i alla kanaler. Därtill lyckas SvD:s redaktion skapa kvalitetsjournalistik som våra läsare uppskattar mycket. Att så är fallet framgår tydligt av upplage- och onlineintäkterna", säger SvD:s vd Gunilla Asker i en kommentar. 

Annonsintäkterna för papperstidningen minskade under Q2 med nio procent. Printupplageintäkterna uppgick till 98 miljoner kronor (99). Allt sammantaget minskade SvD totala intäkter under Q2 med två procent, från 239 miljoner 2016 till 234 miljoner kronor under årets andra kvartal. Men SvD lyckades samtidigt sänka de totala kostnaderna med fem procent, från 224 miljoner till 214 miljoner kronor.

Annons Annons

Antalet digitala prenumeranter ligger efter Q2 på 44.000, en ökning jämfört med andra kvartalet ifjol på 68 procent.

Fler avsnitt
Fler videos