Gå direkt till textinnehållet

Stampen anlitar PR-byrå för att attackera SVT

En PR-konsult på Prime som anlitats av Stampen har försökt få tidningen Resumé att angripa SVT efter Uppdrag gransknings reportage om Stampens affärer. Såväl Stampen som Prime hävdar att PR-konsulten agerat på eget bevåg. UPPDATERAD

Tidningen Resumé uppger att tidningen blivit kontaktad av en konsult på PR-byrån Prime på uppdrag av Stampen, för att få kritiken mot Uppdrag granskning och mot SVT att växa.

Konsulten är enligt Resumé helt öppen med att han jobbar med Stampen, och har lämnat förslag på artiklar som Resumé skulle kunna skriva, bland annat om hur SVT med statliga medel konkurrerar med lokaljournalistiken.

”Borde ju kunna vara intressant och relevant just när SVT ju är i blåsväder kring Edit och andra satsningar och mediedebatten kring public service som helhet rullar”, skriver konsulten i ett mejl till Resumé.  

Annons Annons

Stampens informationschef Anna Norlander uppger i ett mejl till Journalisten att Stampe inte gett Prime detta uppdrag.

”Däremot har en av Primes konsulter, på eget bevåg, kontaktat Resumé för att påverka dem att skriva en SVT-kritisk debattartikel”, skriver Anna Norlander.

Även PR-byrån Primes presschef Charlie Stjernberg menar att konsulten agerat på egen hand. I ett mejl till Journalisten skriver Stjernberg:

”Jag kan visserligen bekräfta att en av våra konsulter på eget initiativ försökte få branschmedier intresserade av att göra en fristående uppföljningen på en SVT-kritisk debattartikel men det skedde inte på uppdrag av uppdragsgivaren. Även om Prime vid det tillfället hade ett uppdrag för Stampen ingick vare sig detta moment eller något annat som kan liknas vid dylikt i uppdraget. Vi beklagar incidenten, även den enskilde konsulten är djupt ångerfull och inser att agerandet var fel.”

Det är inte första gången Uppdrag granskning utsätts för angrepp från PR-byråer. GT avslöjade 2013 att bolag ägda av Göteborgs kommun anlitat PR-konsulter i samband med Uppdrag gransknings inslag om Mipim-mässan i Cannes. Även Stampenägda Göteborgs-Posten granskade händelsen.

Fler avsnitt
Fler videos