Gå direkt till textinnehållet

Snabb digital tillväxt räcker inte

Den prenumererade morgonpressens digitala annonsintäkter ökar snabbt och särskilt i mobilerna. Men tillväxten räcker inte för att parera annonsbortfallet i papperet. ”Annonsörerna är långsammare med övergången till de digitala kanalerna än läsarna, säger Tobias Hedström, chefanalytiker på TU. Det går för långsamt.”

TUs internetbarometer visar att morgonpressens digitala annonsintäkter var 176 miljoner kronor under andra kvartalet, en ökning med 22 procent jämfört med för ett år sedan. Det är på nivå med ökningen under första kvartalet. Mobilannonsförsäljningen har nästan fördubblats på ett år.

Det är fortfarande en relativt liten peng som kommer från digitala intäkter, och även om den ökar snabbt så minskar annonsintäkterna från papperet snabbare. Det blir ett tapp på totalen. Lägger man dessutom till minskningen av antalet prenumeranter så blir det ännu lite värre.

Hela dagspressen inklusive kvällstidningarna och gratistidningarna hade 31 procent av den svenska reklamkakan förra året. Räknar man bort gratistidningarna återstår 23 procent, varav 19 procentenheter var annonser i papper och fyra procentenheter digitala annonsintäkter.

Det innebär att över 17 procent av dagspressens annonsintäkter numera kommer från nätet och mobilen och 83 procent från papperet. Men att den digitala andelen har ökat beror mer på att pappersintäkterna har minskat än att de digitala intäkterna har ökat.

– Det är fortfarande svårt för morgonpressen att tjäna tillräckligt med pengar på nätet. Betalningsviljan är för dålig, säger Tobias Hedström.

Den starkaste ökningen av digitala annonsintäkter i andra kvartalet står landsortspressen för, med nära 24 procent jämfört med motsvarande period 2013.

Fler avsnitt
Fler videos