Gå direkt till textinnehållet

Slut med gratis alkohol för vinskribenter

Från och med den 1 mars började Konsumentverkets nya regler för marknadsföring av alkohol gälla. Det innebär bland annat att skribenter inte längre får ta emot varuprover när de ska recensera vin och öl. Vi ringde Pelle Tamleht, vin-, mat- och krogskribent för Nöjesguiden, för att reda ut om det här är bra eller dåligt.

Konsumentverket har uppdaterat reglerna för marknadsföring av alkohol för första gången sedan 2009. Bland annat innebär det följande:

  • Journalister och vinskribenter får inte längre ta emot varuprover när de ska recensera vin och öl.
  • Vid öl- och vinprovningar ska vinskribenterna betala för vad de provdricker. (Det gäller dock inte om Systembolaget bjuder).

Pelle Tamleht berättar för Journalisten att varuprover i branschen är vanligt.

– Jag får kanske ett varuprov i veckan, men de som skriver fokuserat om bara dryck får säkert det tiodubbla, säger han.

Pelle Tamleht tycker att byråerna som marknadsför en produkt oftast är noga med att ringa innan och kolla om man är intresserad av pressinformation och varuprov.

– Det finns redan en måttlighet och ingen skickar dryck till vem som helst. Det är även väldigt måttliga mängder och sällan du får en hel flaska om det är starkare dryck. Oftast är det bara en mindre enhet, eller en liten öl. Det lär bli många små summor och mycket administration.

Han menar att det hade varit bättre om KO satt en hårdare gräns för hur mycket man får ta emot i varuproverna.

– Hellre att man bestämt vad som anses vara ett marknadsprov. Att låta en bloggare prova en öl låter som bortkastad tid att jaga in pengar för. Jag förstår principen bakom det här, men det hade varit bättre att tillämpa det på ett mjukare sätt.

Här kan du läsa mer om KOs nya marknadsföringsregler kring alkohol.

Fler avsnitt
Fler videos