Gå direkt till textinnehållet

Skeptiska reaktioner på nya kommissionen

Nyheten om den privata public service-kommissionen har möts av kritik på sociala medier och i bloggar. Projektets avsikt ifrågasätts. 

Som Journalisten tidigare berättat har några av Sveriges största mediekoncerner gått samman för att granska public service roll och framtid. Själva kallar de projektet för "Public service-kommissionen". Kommissionen har en budget på 1 600 000 kronor, en kostnad som delats av initiativtagarna TU, Bonnier, Mittmedia, Schibsted Sverige och Bauer Media Group (tidigare SBS).

Kommissionen har också anlitat en kommunikationsbyrå för att hjälpa till i projektet.

Men beskedet om de privata företagens nya granskning har fått långt ifrån ett hjärtligt mottagande. Flera journalister och mediedebattörer har varit kritiska i sociala medier och i bloggar.

Annons Annons

Aftonbladets Daniel Swedin skriver på Twitter: ”Så den privata public service-utredningen är ett beställningsjobb som ska komma med förslag på hur ps kan krympas?”

Mediedebattören Joakim Jardenberg skriver följande på sin blogg: ”Min uppfattning är […] att man redan har bestämt huvuddraget i vad kommissionen ska komma fram till – att public service är ”marknadsstörande””.

Marcus Melinder, redaktionschef på Norran, skriver på sin blogg: ”Under mina år i den här branschen (huvudsakligen vid lokala medier) har jag aldrig hört att public services närvaro skulle vara ett stort problem för den lokala affären”

Fler avsnitt
Fler videos