Gå direkt till textinnehållet

Skattemiljoner satsades på att stoppa UG

Sjöfartsverket har lagt ned 1,3 miljoner kronor på medieträning och på advokatkostnader för att lägga moteld mot Uppdrag granskning i SVT. Dessutom använde myndigheten ett hotmail-konto för att kringgå offentlighetsprincipen. ”Ett väldigt märkligt beteende”, säger UG-reportern Lars-Göran Svensson.

Journalisten berättade i april om Uppdrag gransknings undersökning av en miljardaffär Sjöfartsverket gjort med en italiensk helikoptertillverkare utan upphandling. Myndigheten lyckades fördröja granskningen med ett halvår genom att vägra att lämna ut offentliga uppgifter.

Vid ett tillfälle försökte Sjöfartsverket till och med överklaga en dom i kammarrätten som gav UG rätt att ta del av uppgifter. Det är inte möjligt för en myndighet att överklaga, det är bara personen som begärt ut den offentliga handlingen som kan överklaga.

I morgon onsdag sänder UG en uppföljning och kan bland annat visa att Sjöfartsverket satsade 1,3 miljoner kronor på PR-konsulter, medietränare och advokater under UGs granskning. De statliga pengarna gick bland annat till att spela in egna filmer, där generaldirektören för myndigheten gick ut och berättade att helikopteraffären gått rätt till.

Annons Annons

Vidare kan UG visa att myndigheten använde ett hotmail-konto i kommunikationen med det italienska bolaget, i syfte att kringgå att kommunikationen blev allmän handling.

I ett brev till UG förklarar Sjöfartsverket hotmail-kontot:

”Vi befann oss i ett exceptionellt läge där offentlighetsprincipen var direkt kontraproduktiv eftersom vi förhandlade med en privat aktör (Norrlandsflyg) som hotade att ställa helikoptrarna och som inte fick veta hur sårbara vi var.”

– Man menar att offentlighetsprincipen var direkt kontraproduktiv för myndigheten. Det är ett väldigt märkligt beteende, säger UG-reportern Lars-Göran Svensson till Journalisten.

Fler avsnitt
Fler videos