Gå direkt till textinnehållet

Sju av tio svenskar använder Facebook

68 procent av svenskarna använder Facebook, 28 procent använder Instagram och 19 procent använder Twitter. Det visar en undersökning som Stiftelsen för Internetinfrastruktur (.Se) gjort.

Sociala medier slår stort i Sverige, framför allt i de unga målgrupperna. Stiftelsens undersökning visar också att hela 78 procent av kvinnor mellan 12-15 år använder Instagram och att vi i genomsnitt lägger cirka fyra timmar i veckan på sociala medier.

Möjligheten att skicka e-post var från början det som fick människor att koppla upp sig i allt större utsträckning. Det är fortfarande den vanligaste sysslan. Två av tre svenskar gör det dagligen (62 procent). Användningen av Twitter har inte ändrat sig nämnvärt på senare år, medan en del nya social nätverk spridit sig till allt fler.

Ju yngre man är desto mer använder man sociala nätverk visar också undersökningen. Kvinnor är mer aktiva än män när det gäller att besöka Facebook, Instagram och bloggar. Medan det för Twitter och e-post skiljer väldigt lite.

Fler avsnitt
Fler videos