SD bakom fler
PO-anmälningar

2 februari, 2016

Under 2015 ökade antalet anmälningar med politisk grund till Allmänhetens Pressombudsman (PO). I första hand kom dessa anmälningar från medlemmar eller sympatisörer till Sverigedemokraterna. Nästan alla avskrevs.

En överraskning i årsberättelsen för Allmänhetens Pressombudsman (PO) och Pressens Opinionsnämnd (PON) är Aftonbladets plötsliga uppryckning. 2014 klandrades Aftonbladet sju gånger av PON, flest gånger av alla tidningar 2014. Men 2015 fälldes Aftonbladet inte någon gång. Expressen toppar nu klanderligan med åtta fällningar 2015.

Årets mest fällda tidningar 2015
Expressen: 8
Borås Tidning: 3
Arbetarbladet: 2
Norra Skåne: 2
Tidningen Ångermanland: 2

Expressen är också den mest anmälda tidningen med 109 anmälningar, före Aftonbladet med 61 anmälningar och Dagens Nyheter med 30 anmälningar. Expressens höga siffra kan troligen förklaras av att tidningen 2014 införde en knapp intill varje artikel på sin hemsida, som leder till POs elektroniska anmälningsformulär. ”En åtgärd som visar att utgivaren är positiv till etisk granskning. Det vore en välkommen utveckling om andra tidningar valde att finna liknande tekniska lösningar”, skriver PO Ola Sigvardsson i årsberättelsen.

Totalt inkom 530 anmälningar till PO, en minskning jämfört med 2014 då 597 anmälningar gjordes. Antalet anmälningar har ökat kraftigt över tid, men antalet fällningar ligger på ungefär samma nivå. Under 2015 avgjorde PON 40 ärenden som hänskjutits från PO med en rekommendation att tidningen skulle kritiseras för brott mot god publicistisk sed. I 36 fall följde PON rekommendationen, i fyra fall friades tidningen. 2014 beslutade PON om 38 fällningar, 2013 var det 36 fällningar och 2012 37 fällningar.

Antalet anmälningar mot lokaltidningar har minskat markant på tio år, och PO menar att en trolig förklaring till detta är att journalistkåren professionaliserats samt att kraven på enskilda journalister att fatta etiskt välgrundade beslut inför publicering har ökat.

En trend bland anmälningarna 2015 var att allt fler hade politisk grund. I första hand kom dessa anmälningar från medlemmar av eller sympatisörer till Sverigedemokraterna. ”De anser sig personligen kränkta då en tidning för fram kritik mot partiet, dess ordförande eller någon annan ledande företrädare”, skriver PO Ola Sigvardsson.

Samtliga anmälningar av den sorten avskrevs eftersom publiceringarna inte handlade om anmälarna, de var inte personligen utpekade. Södermanlands Nyheter fälldes dock för en artikel med rubriken ”Från folkets hus till ’fort nazi’” där tidningen antydde att den nye ägaren till Folkets hus i Oxelösund var nazistanstruken.

Läs hela årsberättelsen här

Taggar: PON, PO

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Senaste numret

Prenumerera

Journalisten-podden

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies