Gå direkt till textinnehållet

Så blir du anställningsbar – grävchefer svarar

Hur får man jobb i dag? Räcker det att vara driven och duktig eller behöver man också bygga ett personligt varumärke som journalist? Uppdrag granskning, Kalla Fakta och Journalistens chefredaktör gav besked om vad som gör en anställningsbar journalist i dag.

De två grävcheferna var i sanningens namn mest intresserade av att avslöja vad som krävs för att få jobb hos dem.

– Man behöver vara driven, ha omdöme, vara kreativ med ett visst mått av struktur. Sen behöver man också kunna dramaturgi och vara intresserad av hur man integrerar journalistik med alla de nya plattformarna som finns i dag, menade Kalla Faktas chef Anders Oxelström.

På UG har ansvarig utgivare Nils Hanson satt upp tre punkter som är absolut nödvändiga för att kunna rekryteras dit.

Annons Annons

– Man bör ha gjort gräv innan. Det behöver inte vara något speciellt men man måste kunna hantverket. Man behöver kunna utveckla sina research-metoder. Men personligheten kanske är viktigast av allt, man måste kunna bygga förtroende hos andra människor annars kommer man ingenstans, sade Nils Hanson.

Att fler redaktioner satsar på grävande journalistik nu tyckte Nils Hanson var positivt och nämnde Dagens Nyheter, som för fem år sedan inte hade någon egen strategi för att göra gräv. Panelen var också rörande överens om att satsar man inte på egna avslöjanden så är man illa ute. Framför allt gammelmedier behöver ha unikt material man inte får hos andra.

– Har man inte egna nyheter eller gräv har man inget att sälja, tyckte Journalistens chefredaktör Helena Giertta.

Nu är det ju inte alla journalister som satsar på att bli grävstjärnor i TV. Helena Giertta menar att det i dag finns olika kravbilder kring den profil du behöver som anställningsbar journalist.

– Är man ny och vill in behöver du vara multikompetent, kunna TV, radio och webben. Men som grävare letar redaktionerna ofta i en annan del av arbetsmarknaden. Redaktioner som UG och Kalla Fakta tar folk av varandra som redan är etablerade, och man behöver ha skaffat sig ett starkt personligt varumärke, menade hon.

Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling satt i publiken och var kritisk till att branschen vaknat sent. Under flera år har redaktionerna inte vetat vilken kompetens den nya mediebranschen kräver.

– Man har tvingats göra sig av med medarbetare för att göra plats för nya kompetenser, där kan man säga att vi som bransch har misslyckats. För bara några år sedan visste många redaktioner inte vad UX-kompetens eller digitala analyser var, så hur kan de då kompetensutveckla den personal de redan har? sade Jonas Nordling.

Fler avsnitt
Fler videos