Ring P1 fälls för förinspelat debattinlägg

19 mars, 2012

GRN-beslut Granskningsnämnden fann att en kortversion av radioprogrammet Ring P1 stred mot bestämmelsen om mediets genomslagskraft. Ett lyssnarinlägg var förinspelat och sändes okommenterat, utan möjlighet till efterföljande diskussion.  

I en kortversion av SRs diskussionsprogram Ring P1 förekom ett förinspelat lyssnarinlägg om en språksatsning hos Malmöpolisen som gav uttryck för en uppenbart kränkande och fördomsfull syn på invandrare från arabisktalande länder. Inslaget sändes okommenterat och utan möjlighet till efterföljande diskussion i samma program. Granskningsnämnden fann att sändningarna stred mot bestämmelsen om mediets genomslagskraft.

Nämnden granskade även den huvudsändning av Ring P1 där lyssnarinlägget först förekom. Granskningsnämnden kritiserade att programledaren i huvudsändningen inte kommenterade hätskheten i det förinspelade lyssnarinlägget eller på annat sätt tog avstånd från uttalandena.

Nämnden ifrågasatte dock inte att SR hade till syfte att i samma program få till stånd en debatt och ansåg att SR hade anledning att utgå från att balanserande lyssnarinlägg skulle komma att sändas senare i programmet. Huvudsändningen friades därför.

Kommentarer

Det finns 9 kommentar på sidan.


Kommentera
Inlagt av Josaih Helfil tis, 2012-03-20 05:31
Avpixlat.info har en bra artikel om detta med mer fakta och analys. Domen visar inget annat än att det utförs åsiktsförföljelse i Sverige.
Inlagt av Sven Olsen tis, 2012-03-20 05:33
Ännu ett beslut från"Gransknings"nämnden som klart visar att denna, i samm anda som DO tar beslut som klart visar jäv och inkompetent. Granskningsnämnden bör med det snaraste ersättas av ett organ som är helt politisk frittstående, och där politiker har vare sig insyn eller inflytelse. Att å ena sidan konstant fria alla inslag som är kritiska mot negativa sidor inom invandringen och samtidigt, å andra sidan anse att mera eller mindre fördolda hot om våld och mord på politiker från invandrarhåll visar tydligt att nämnden inte är sin uppgift vuxen. Att använda skattemedel till svammel som det senaste - och tidigare beslut från denna politiska knähund är inte acceptabelt.
Inlagt av Helena tis, 2012-03-20 06:51
Skrämmande. Det inringaren sa var att det buset, inte polisen, som skall lära sig artighetsfraser. Och då lämpligvis på svenska. Inte polisen som skall lära sig arabiska artighetsfraser. Däremot friades detta: …nu när nazister sitter i vår egen riksdag [...] du vet hur det går för dom som kommer hit och låter som Jimmy Jokersson [...] gå och slipa kniven och skicka grisen till slakten [...] var på din vakt för jag vet folk som skulle sitta för en sverigedemokrat-fitta…
Inlagt av Golgor tis, 2012-03-20 07:55
Jävla hyckleri... De fäller "Ring P1" när en person säger att Sverige håller på att bli ett arabland och han anser det vara fel att "dräggen" inte lär sig behandla polisen med respekt istället för tvärtom. Men när det spelas låtar som anspelar på politiskt mord gentemot SD är det helt okay. Om Granskningsnämnden hade minsta lilla gnutta förtroende kvar så är det helt borta nu...
Inlagt av Lady 70+ tis, 2012-03-20 09:34
Men det gick bra att FRIA följ. I nov.2011 programmet Musikguiden i P3 "Tystas ner" med bl a Adam Tensta: …nu när nazister sitter i vår egen riksdag [...] du vet hur det går för dom som kommer hit och låter som Jimmy Jokersson [...] gå och slipa kniven och skicka grisen till slakten [...] var på din vakt för jag vet folk som skulle sitta för en sverigedemokrat-fitta…
Inlagt av Benny Larsson tis, 2012-03-20 10:03
Granskningsnämnden är ett stort skämt!
Inlagt av Josefin tis, 2012-03-20 12:42
Det är skrämmande att granskningsnämnden är åsiktspolis och agerar helt odemokratiskt. När ska alla "sovande" vakna? För när konsensus blir att röttägg sköter sig, anpassar sig eller så får de problem. Då kommer det ske stora förändringar. För om folket kräver det av makthavarna och det finns folkligt stöd så kommer den politiska viljan också för annars så ryker de från makten och det är egentligen de de strävar efter. Och det logiska i att folk ska anpassa sig, jobba etc är genomförbart, man väntar bara på att folket för fram dessa åsikter. Då kan man ta dessa beslut utan att stämplas som rasist.
Inlagt av Kristoffer tis, 2012-03-20 13:01
Detta är helt sjukt, man får kalla SD för nazister utan att dömas! Men säger man någonting negativt om invandringen då jävlar... Fy fan vad trött jag börjar blir... Inte undra på att folk är förbannade där ute, och värre kommer det bli! Detta är vad som föder konflikt...
Inlagt av Peter tis, 2012-03-20 13:41
Sveriges Radio och TV - en DDR kopia. Kulturmarxistisk. Propaganda. Styrs av makteliten och inte av folket.
GRN-beslut

 

Journalisten TV

Journalisten på Youtube

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Grodor

Fler grodor

Senaste numret

Prenumerera