Gå direkt till textinnehållet

Richard Olsson kan ha brutit mot SVTs regler

Programledaren Rickard Olsson kan ha brutit mot SVT regler vad det gäller att göra reklam.

Under sommaren har Rickard Olsson gjort reklam för en Ålandskryssning, utan att berätta detta för SVT, skriver dagensmedia.se. I en annonstidning pryder han framsidan tillsammans med en DJ.

Ylva M Andersson, chef för SVT Göteborg, kände inte till att Rickard Olssons medverkat som quizledare och gjort reklam.

”Rickard har inte stämt av detta med mig sedan tidigare. Richard Olsson är en oerhört värdefull profil för oss, som går på egen firma. Då måste man kunna ha andra åtaganden, men vi har som praxis att man stämmer av dem och får ett ”go”, säger Ylva M Andersson till dagensmedia.se.

Annons Annons

Rickard Olsson säger till Dagens Media att han enbart godkänt marknadsföring i Birka Cruises interna kanaler.

”Det är olyckligt. Men det är ingen förtroendekris som drabbar SVT på grund av att jag gör ett pubquiz på en Ålandsbåt. Men jag ser det mer som att de gör reklam för min show än att jag gör reklam för dem. Det är ungefär som om Ticnet gör reklam på stan för ett evenemang där SVT-medarbetare deltar”, säger Richard Olsson.

Under sommaren har Rickard Olsson lett programmet ”Sommarkväll med Rickard Olsson” och spelar nu in nya avsnitt av ”Vem vet mest”.

 

 

Fler avsnitt
Fler videos