Pressens digitala annonsintäkter ökar svagt

18 maj, 2017

De digitala annonsintäkterna ökade med 2,1 procent under första kvartalet enligt TUs Internetbarometer, medan papperstidningsannonserna rasade med 13,5 procent.

Landsortspressen ökade sina digitala annonsintäkter med 3,8 procent årets första tre månader till 84 miljoner kronor medan storstadspressens ökning var blygsamma 0,8 procent till 107 miljoner. Totalt omsatte morgonpressen 191 miljoner kronor i digitala annonsintäkter.

”De nya siffrorna visar på fortsatt tillväxt, inte minst i mediehusens mobila kanaler. Annonseringen via webb-TV växte också och det särskilt inom landsortspressen”, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker på TU, i en kommentar.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Senaste numret

Prenumerera

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies