Gå direkt till textinnehållet

Positiva siffror för SvD för tredje kvartalet

Schibsteds släpper sin kvartalsrapport för tredje kvartalet. ”Alla verksamheter inom Schibsted Sverige redovisar goda resultat”, säger Schibsted Sveriges koncernchef Raoul Grünthal.

Schibsteds verksamheter i Sverige redovisar ett resultat på 267 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2015. Motsvarande resultat förra året var 237 miljoner kronor. Omsättningen uppgick till 1 245 miljoner kronor. Omsättningen för samma kvartal förra året var 1 213 miljoner kronor.

”Vi fortsätter att utveckla och stärka vårt digitala ekosystem. Alla verksamheter inom Schibsted Sverige redovisar goda resultat och vi befäster vår ledande position på marknaden”, säger Raoul Grünthal i ett pressmeddelande.

Intäkterna för tredje kvartalet för Svenska Dagbladets ligger i stort sätt på samma nivå som 2014. Bland annat på grund av ett ökat antal digitala prenumeranter så ökade upplageintäkterna med 2 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året.

Annons Annons

SvD har fördubblat sitt resultat, från 18 miljoner kronor ifjol till 36 miljoner, hittills i år. Svenska Dagbladets tredje kvartal slutade med en vinst på fem miljoner kronor, en ökning med en miljon från i fjol.  Antalet prenumeranter sjönk med endast en procent om man jämför perioden januari-september 2015 med motsvarande 2014. Från 145.000 till 143.000, en minskning som kan ge en antydan om ett utplanande upplagetapp, enligt ett pressmeddelande från SVD.

– Q3-resultatet är ytterligare en bekräftelse på läsare och annonsörer uppskattar vad vi gör och det är det bästa beviset på att vår flerkanalsstrategi fungerar. Alltfler ser också värdet av att kunna ta del av till exempel vår digitala premiumläsning. Det kan vi se nu när de rent digitala prenumerationerna börjar ta fart och samtidigt som fler väljer att komplettera papperstidningsläsandet med att läsa SvD på nätet, säger SvD:s vd Gunilla Asker i en kommentar.

För Aftonbladet minskade upplagan med 19 procent jämfört med samma period i fjol. Men prishöjningar och fler Plus-kunder kompenserar och minskningen av intäkter är bara 11 procent. 

Aftonbladet gör ett resultat för perioden på 63 miljoner kronor. Motsvarande kvartal förra året var resultatet 61 miljoner kronor.

”Aftonbladets resultat är drivet av tillväxt online. I det tredje kvartalet uppgår den digitala tillväxten till 18 procent. Print tappar intäkter, men levererar i Q3 ett bra resultat”, skriver Jan Helin på sin blogg.

Även Aftonbladets annonsförsäljning i print sjönk med 19 procent jämfört med samma period förra året. Men på grund av minskade rörelsekostnader jämfört med 2014 ökade Aftonbladet sin marginal (EBITDA) från 12 till 13 procentenheter.

 

Fler avsnitt
Fler videos