Gå direkt till textinnehållet

Policy kan slå mot yttrandefriheten

Allt fler myndigheter skapar sig en policy för medarbetarnas användning av sociala medier. I några av de här dokumenten finns riktlinjer som kan begränsa yttrandefriheten enligt tidningen Publikt som gått igenom 28 myndigheters styrdokument.

Av de 28 myndigheter som Publikt undersökt hade 17 en egen policy för användningen av sociala medier, medan fem myndigheter arbetar med att ta fram en sådan. Nio myndigheter har också riktlinjer för användning av sociala medier på fritiden.

Statstjänstemannaförbundets (ST) jurist Veera Littmarck säger till tidningen att det i några fall finns formuleringar som kan uppfattas som en begränsning av yttrandefriheten och meddelarfriheten.

”Arbetsgivarna bör tänka på att alltför många instruktioner kan uppfattas som en begränsning av de rättigheterna”, säger hon till Publikt.

Annons Annons

Ett exempel är Trafikverket som skriver att anställda ”på samma vis som privatanställda” omfattas av lojalitetsplikt mot sin arbetsgivare.

”Det är olämpligt att uttrycka sig på det sättet. Lojalitetsplikten gäller inte på samma sätt för statsanställda som för privatanställda. Det finns en lojalitetsplikt, men grundlagsskyddet för yttrandefrihet och meddelarfrihet gäller framför lojalitetsplikten”, säger Veera Littmarck.

Tryckfrihetsexperten Nils Funcke (bilden) håller med och kallar skrivningen ”en fullständigt bisarr formulering som är helt felaktig”. 

Men Trafikverket håller inte med om att formuleringen är felaktig. 

”Ska man uttrycka sig som Trafikverkare ska man tänka på vad man säger för att det då uppfattas som Trafikverkets ståndpunkt. Är det en rent privat ståndpunkt ska man vara tydlig med att det är privat och inte heller använda myndighetens e-post eller liknande”, säger Lars-Åke Näslund, förhandlingschef vid Trafikverket till Publikt.

Även Kronofogden får tuff kritik. De skriver i sin policy: 

"Som medarbetare på Kronofogden är man en ambassadör för myndigheten även utanför arbetstid. Därför är det viktigt att tänka på att det du skriver på sociala medier på din fritid, kan bli förknippat med din anställning eller ditt uppdrag på myndigheten". 

Nils Funcke menar att myndigheten går för långt när man skriver att medarbetarna är ambassadörer för myndigheten även utanför arbetstid.

"Det gäller att ha rågången klar. En sådan formulering riskerar att begränsa den anställdes yttrande- och meddelar­frihet", säger Nils Funcke. 

Henrik Brånstad, presschef hos Kronofogden, säger till Publikt att avsikten med att använda uttrycket ambassadör inte är att man som anställd måste tala gott om myndigheten.

"Det vi menar är att en medarbetare bör vara medveten om att det man skriver som privatperson kan kopplas ihop med att man är anställd på Kronofogden", säger han. 

Fler avsnitt
Fler videos