Gå direkt till textinnehållet

Peter Hjörne: ”Kollektiv minnesförlust inom branschen”

”Branschen verkar att ha drabbats av kollektiv minnesförlust.” I söndagens Göteborgs-Posten försvarar Peter Hjörne, Stampens styrelseordförande och huvudägare, köpet av Centertidningarna 2005.

Peter Hjörne konstaterar att förra veckan varit tung för Stampen eftersom koncernen nu är under rekonstruktion.

Han är kritisk till att kolleger i branschen nu 15 år senare ifrågasätter köpet av Centertidningarna 2005.

”Gång efter annan har jag hävdat att vi inte var ensamma om analysen att tidningar behövde samarbeta i större grupperingar för att skapa besparingar. Men branschen tycks ha drabbats av kollektiv minnesförlust´, skriver han i GP.se.” 

Annons Annons

Han påpekar att många av de medieföretag som nu uttalar sig om Stampens misstag var med och bjöd i samma affär.

”Affären omgavs av sekretess men i den lilla svenska mediedammen finns inga hemligheter. Bonnier, Schibsted, Gota, Orkla, Norrköpings Tidningar med flera i diverse konstellationer fanns med och bjöd, det vet de själva och det vet vi. Vi tog hem affären med knapp marginal men till ett pris som i efterhand visade sig vara för högt”, skriver Peter Hjörne.

Han försvarar sig även mot de som anser att Stampen varit slösaktiga och ägnat sig åt ”utdelningsfester”. 

”Under den senaste tioårsperioden delade vi ut nio procent av de tillförda medlen och 31 procent av nettovinsten. Under perioden delade börsbolagen ut mellan 30 och 50 procent. Schibsted och Bonniers delade under samma period ut mer procentuellt. Och vi har inte lämnat några utdelningar för åren 2013, 2014 och kommer inte lämna utdelning för 2015”, skriver Peter Hjörne.

Fler avsnitt
Fler videos