P1 Dokumentär
felciterade Söder

28 september, 2015

GRN-beslut P1 Dokumentär i Sveriges Radio fälls av Granskningsnämnden för att ha felciterat Björn Söder (SD) om judar.

I mars sände P1 Dokumentär inom ramen för dokumentärprojektet Riksdagen i P1 ett program där reportern påstod att Sverigedemokraten och andre vice talmannen Björn Söder sagt i en artikel i Dagens Nyheter att judar inte är svenskar. I inslaget som bandades i december 2014 säger reportern: ”I går, söndagen den 14 december, publicerades en intervju med Sverigedemokraternas partisekreterare Björn Söder i Dagens Nyheter. I artikeln säger han att, citat, Judar och samer är inte svenskar.”

Björn Söders citat är felaktigt, men SR hävdar i sitt yttrande till GRN att uttalandet i programmet inte stred mot kravet på saklighet. ”Formuleringen i programmet efter ordet ’citat’ var inte ett citat utan återgav sammanfattningsvis innebörden i Björn Söders uttalande i DN”, skriver Sveriges Radio i yttrandet.

Granskningsnämnden konstaterar att reportern citerade Björn Söder på ett felaktigt sätt och att programmet strider mot kravet på saklighet.

Kommentarer

Det finns 1 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av markus tis, 2015-09-29 11:29
Det hade känts bättre om SR medgivit att man gjorde fel istället för dåliga bortförklaringar
GRN-beslut

Journalisten TV

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies