Gå direkt till textinnehållet

Optimism bland danska magasin

De danska magasinen är optimistiska inför framtiden och tror på stigande upplagor under 2012. För att lyckas gäller det att nischa sig och nå specifika målgrupper.

Även i Danmark sjunker upplagesiffrorna för dagstidningar. Men de tre stora förlagen i Danmark – Aller, Bonnier och Egmont – tror att 2012 kommer att bli ett bra år för magasin.

”Vi ser en trendens att det är magasinen med den tydligaste profilen som går bäst och de tidningar som har ett unikt innehåll som vänder sig till en specifik målgrupp”, säger Signe Hermansen på mediebyrån MEC till tidningen Børsen.

Hon påpekar att nischmagasin ger läsarna något som de har svårt att finna på andra ställen, vilket skapar lojalitet.                     

Annons Annons

”Generellt kan man säga att det innehåll som kan ersättas av andra medier är under press. Därför tror vi på specialtidskrifter”, säger Jens Henneberg, administrativ videdirektör på Bonnier Publication.

 

 

Fler avsnitt
Fler videos