Gå direkt till textinnehållet

Ökade intäkter för News och Broadcast

Bonniers rörelseresultat är på 1 103 miljoner för 2014, vilket är något mindre än 2013 (1 172). Koncern-VD Tomas Franzén är nöjd med resultatet.

"Årets resultat är i nivå med våra förväntningar. Även marknadsutvecklingen var under 2014 i huvudsak i linje med det förväntade. Printannonseringen fortsatte nedåt, och under våren syntes förändrade mönster för TV-tittande. Givet de förutsättningarna är det glädjande att se dels hur TV4 fortsätter att notera starka resultat, dels hur vi inom samtliga våra printannonsintensiva affärsområden – News, Magazines och Business to Business – uppnår en förbättring av lönsamheten", skriver Tomas Franzen i en kommentar till resultatet.

I dagstidningsverksamheten balanseras minskade annonsintäkter på print med ökade digitala intäkter. Störst ökning av intäkter är på prenumerationer. Resultatet totalt för News ökar från 257 till 332 miljoner kronor.

   

Även inom Broadcast, alltså TV4, ökar intäkterna. Digital och nationell annonsförsäljning nådde all-time-high, trots en minskning av linjärt TV-tittande. Här är dock resultatet lägre än förra året.

Annons Annons

Här kan du läsa hela resultatrapporten.

Fler avsnitt
Fler videos