Gå direkt till textinnehållet

Ökad lönsamhet för Mittmedia efter besparingar

Mittmedia visade på en kraftig ökad lönsamhet under 2014, mycket beroende på minskade personalkostnader.

Mittmedia rörelseresultatet före avskrivning ökade till 114,4 miljoner kronor (19,7 miljoner 2013).

Mycket av den förbättrade lönsamheten beror på att Mittmedia minskat antalet anställda. Personalkostnaden minskade med 37 miljoner kronor. Mittmedia tog stora omstruktureringskostnader för nedbemanningen på redaktionerna år 2013 som inte belastar bolaget år 2014: 70 miljoner.

Annonsintäkterna minskade med 3,1 procent till 602 miljoner kronor under året. Annonser i tidningar fortsatte att minska med ungefär 10 procent. De digitala annonserna ökade med 68 procent till cirka 90 miljoner. Det innebär att de digitala annonserna står för 15 procent av annonsintäkterna.

Annons Annons

Upplageintäkterna ökade med 1,3 procent till 583 miljoner och intäkter för tryckeritjänster ökade med 6 procent till 114 miljoner. Sammanlagt innebär det att de digitala annonserna står för under 10 procent av de totala intäkterna.

Fler avsnitt
Fler videos