Gå direkt till textinnehållet

”Nya Metro blir en digital disruptor”

"Orsaken till att vi köpte Metro är den digitala satsningen", berättar Christen Ager-Hansson (bilden), VD för Custos där Mats Qviberg är storägare. Under mars lanseras Nya Metro.

Vad har ni för planer för Metro och Realtid?
– Vi kommer att lansera Nya Metro i mars, på en kickoff på Friends Arena, så jag vill inte gå händelserna i förväg. Vad jag kan säga är att orsaken till att vi köpte Metro är den digitala satsningen. Hur print kommer att se ut i framtiden är osäkert, men det är inte där vi kommer att vara. Vi kommer att jobba med den publicistiska inriktningen. Vi ska inte styra innehållet naturligtvis, men det är ägarnas uppgift att styra inriktningen, och den inriktningen kommer vi att presentera på kickoffen i mars.

Ska Nya Metro köra digitalt först alltså?
– Mer än så. Det jag älskar med Metro är att det var en ”original distruptor” i mediebranschen när den kom. Det vi gör nu 22 år senare är samma sak, fast digitalt. Nya Metro blir original disruptor i mediebranschen igen.

Och Realtid?
– Realtid ska bli ett nordiskt Bloomberg. Det kommer att vara ledande inom finansiella nyheter i Norden.

Annons Annons

Har ni planerat fler uppköp av medier?
– Absolut. Vi kommer att bilda Metro Media Group, som ska bli ett ledande nordeuropeiskt digitalt mediehus. Vi kommer att genomföra flera förvärv av såväl digitala medier som teknologiska företag. Vi kommer att förvärva etablerade varumärken. Det är en del av vår övergripande mediestrategi.

 

Fotnot: Disruptor är ett engelsk ord som betyder en som skapar oordning, eller stör.

Fler avsnitt
Fler videos