Gå direkt till textinnehållet

NY Times startar branded-avdelning i London

För att dra in fler internationella annonsörer startar nu New York Times en branded content-avdelning i London. Sedan förra året har tidningen byggt ett team på över 37 journalister som producerar deras reklamliknande innehåll.

Journalisten har tidigare i ett långt reportage kartlagt satsningen på branded och native content inom svenska medier. Bland annat träffade vi Aftonbladet och intervjuade Expressen om deras omfattande satsning på den nya annonsmodellen som växer globalt.

Nu ska NY Times starta en egen branded-avdelning i London skriver The Guardian. Sedan början av förra året har NYT satsat allt mer på annonser som efterliknar det redaktionella innehållet och produceras av journalister.

Så kallat branded content.

NYT har i dag 37 personer dedikerade till detta som har skapat 70 kampanjer för 60 olika reklamklienter.

"Himlen är gränsen när det gäller våra ambitioner", säger tidningens vice VD Sebastian Tomich till Guardian.

Fler avsnitt
Fler videos