Gå direkt till textinnehållet

”Nu ska vi hitta en modell för framtidens lokala journalistik”

De största utmaningarna för framtidens lokaljournalistik är inte bara att hitta nya sätt att ta betalt. Det handlar också om att börja se sina läsare på ett helt nytt sätt. Det menar Robin Govik, Mittmedias tillträdande affärsutvecklingschef.

Under sina tio år på Aftonbladet har han varit nattchef, editionschef och nyhetschef. Nu lämnar Robin Govik, 32, för sin hittills största utmaning. Jobbet som affärsutvecklingschef på Mittmedia i Örnsköldsvik.

– Vi vet ju alla att journalistiken har problem med att hitta pengar, kanske inte läsare, men affärer kring journalistiken. Så mitt jobb blir att titta på nya produkter, nya sätt att knyta till sig läsarna. Lokal journalistik är nästan en demokratiskt rättighet. Nu ska vi bara hitta en modell för framtidens lokala journalistik, säger Robin Govik om sitt nya jobb.

Den 1 januari börjar han på Mittmedia i Örnsköldsvik. Erbjudandet kom i samma veva som sambon Eva-Marie Byberg, tidigare pressekreterare hos Jan Björklund, förlorade sitt jobb i och med valutgången.
Det blev till det perfekta läget att hitta en nystart i livet.

– Jag lämnar inte journalistiken utan kommer vara redaktionell affärsutvecklingschef, jag ser mig fortfarande som journalist vilket nog är en stor fördel i det här nya jobbet, menar Robin.

Hur känns det att lämna Aftonbladet efter tio år?
– Det är svårt att hitta en lika spännande arbetsplats som Aftonbladet, tittar man på mediesverige tycker jag vi är ”först i framtiden” som vi också ofta skryter om att vi vill vara. Samtidigt är det bra med nya perspektiv när man varit tio år på samma arbetsplats.

En av de största utmaningarna för Mittmedia blir att hitta nya och fler sätt att finasiera lokaljournalistiken. Där tror han mycket på nya smarta samarbeten.

– Vi behöver ha respekt för internetjättar som Facebook och Google. Det är lätt att se dem som hot men man måste också fundera på hur vi kan bli lika bra som dem? Vad är det som säger att en annonsör i Ö-vik, säg en bilhandlare, når ut bäst genom tidningen? Vad händer när Facebook och Google säger att bilhandlaren kan göra samma sak hos dem? Fast billigare och mer riktat mot rätt personer?

Robin Govik menar också att tidningshusen behöver bli bättre på att lära känna dem som läser. I tidningsvärlden är man fortfarande fokuserad på att kalla dem läsare, inom TV kallar man dem tittare. Govik ser hellre att man börjar se på dem som användare.

– Egentligen arbetar vi alla med innehåll. Nu gäller det för oss att titta på beteenden hos läsarna, eller användarna, och svara upp till deras krav. Vad händer exempelvis om Apples internetklocka slår igenom? Betyder det att vår trafik i mobilen plötsligt dyker?

Finns det någon fler, stor utmaning för lokaljournalistiken?
– Den tredje stora är X-faktorn. Men den vet man inte vad det är än, det gäller att hela tiden ha en organisation som kan möta förändringarna.

Fler avsnitt
Fler videos