NTM köper Enköpings-Posten
NTM-koncernen köper Enköpings-Posten av NWT-koncernen. ”Vi gör detta för att säkerställa Enköpings-Postens långsiktiga utgivning och marknadsposition,” säger NWTs VD Mats Muregård om försäljningen.
NTM-koncernen, som äger bland annat Norrköpings Tidningar, Östgöta Correspondenten och Upsala Nya Tidning, ska köpa Enköpings-Posten från NWT. Det meddelar båda koncernerna i ett pressmeddelande.
”Förvärvet av Enköping-Posten känns mycket bra. Det är en intressant produkt i ett expansivt område och vi tror att vi kan vidareutveckla EP på ett mycket bra sätt, inte minst digitalt och genom närheten till UNT och till vårt tryckeri i Uppsala,” säger Lennart Foss, NTMs koncernchef i pressmeddelandet.
Enköpings-Posten ges ut fem dagar i veckan i Enköping och Håbo. Tidningen har en upplaga på 8 000 exemplar, och en räckvidd på 30 000. Webbtidningen eposten.se säljs också till NTM-koncernen.
”Vi gör detta för att säkerställa Enköpings-Postens långsiktiga utgivning och marknadsposition. Det är en bra lösning för Enköpings-Posten och dess personal. NTM och NWT har en likartad syn på medieutvecklingen och jag känner att Enköpings-Posten passar bra in i NTMs struktur,” säger NWTs VD Mats Muregård.
De nya ägarna väntas ta över tidningen den 31 december.