Gå direkt till textinnehållet

Nils Funcke ny VD för Utgivarna

Det blir Nils Funcke som kommer att leda arbetet mot att få ett nytt gemensamt medieetiskt system. På onsdag 1 mars tillträder han som Utgivarnas nya VD.

Utgivarna är den organisation som har varit mest pådrivande för att skapa ett gemensamt medieetiskt system i Sverige. Bakom organisationen står Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Television, Sveriges Radio, Utbildningsradion och TV4-gruppen.

När Per-Anders Broberg nu lämnar posten som VD för Utgivarna tar yttrandefrihetsexperten Nils Funcke över. Han vill ta nya tag för att få till stånd ett gemensamt medieetiskt system. Det förslag som Utgivarna lämnade in till kulturdepartementet hösten 2013 var skrivet av Nils Funcke.

– Jag skrev då att ett nytt system skulle vara möjligt att införa redan 1 januari 2014. Det var orealistiskt förstås, men jag försökte sätta lite press på departementet. Till ingen nytta, konstaterar Nils Funcke.

Varför behövs ett gemensamt medieetiskt system?
– Ett gemensamt medieetiskt system syftar till att upprätthålla och stärka medborgarnas förtroende för medierna. Somliga tror att införandet av det gamla självreglerande pressetiska systemet handlade om att hålla lagstiftaren borta från medierna, och det är förstås ett argument som används i dag, men det är påkommet senare. Ursprungligen handlade det om att få bort den tidens Avpixlat. Fejknyheter är inget nytt, men vi måste ta nya tag med dem.

Vad ska du göra för att sätta press på departementet?
– Vi kan inte sitta på händerna. Utgivarna måste agera. Inte minst när vi nu ser hur Granskningsnämnden för radio och TV har börjat granska innehåll på tidningssajter. Myndigheten för press, radio och TV har utvidgat sin tillsyn och verksamhet på ett sätt som inte kan ha varit tanken med lagstiftningen. De flyttar fram sina positioner och försöker smita in bakvägen för att börja granska dagspressen. Medierna kan inte sitta och vänta. Det naturliga sättet att rulla tillbaka utvecklingen är att hitta ett gemensamt medieetiskt system för press, radio och TV.

Det har gått några år nu sedan förslaget lämnades till departementet och det är en del nya personer på posterna i medlemsorganisationerna. Är Utgivarnas organisationer eniga om hur man vill att ett nytt medieetiskt system ska utformas?
– Det vet jag inte eftersom jag inte har tillträtt än. Det är det första jag behöver göra, prata med organisationerna. Det är företag och organisationer som har en del motstridiga viljor i andra frågor men jag förutsätter att de är professionella människor och gör som man gjorde i kyrkan, lägger vapnen i vapenhuset innan man går in i kyrkan.

Utgivarna är kyrkan i den här metaforen, och du är prästen eller biskopen då?
– Nej, jag är korgossen som viftar med rökelsekaret för att hålla folk lugna.

Fler avsnitt
Fler videos