Gå direkt till textinnehållet

Native-material får läsaren att känna sig lurad

Nyhetskonsumenter ogillar native-material. De känner sig lurade och besvikna när de får reda på att en artikel är sponsrad. Det visar den globala studien ”Digital News Report 2015”.

I en färsk rapport från University of Oxfords Reuters Institut har man frågat över 20 000 personer om hur de konsumerar nyheter digitalt. De tillfrågade kommer från USA, Storbritannien, Irland, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Danmark, Finland, Japan och Australien. Rapporten heter ”Digital News Report 2015”.

Studien visar bland annat att nyhetskonsumtionen i mobilen ökar. Rapportförfattarna konstaterar att smartphonen är den enskilt största faktorn för att påverka hur konsumtion, format och företagsmodeller utvecklas.

Vanor om ad-blockers har också undersökts. 47 procent av de som tillfrågats i USA använde ad-blockers och 39 procent av de tillfrågade i Storbritannien.

Annons Annons

Rapportförfattarna tror att det är på grund av mjukvaran som tar bort reklam som redaktioner arbetar allt mer med native-lösningar för att sälja reklam. De brittiska och amerikanska deltagarna i undersökningen har även fått svara på vad de tycker om den typen av marknadsföring.

En tredjedel svarade att de känner sig besvikna eller lurade när de upptäckte att en artikel de läst varit sponsrad. Hälften svarade att de inte gillar sponsrat material, men att de accepterar det om nyheterna är gratis. Över en fjärdedel kände sig mindre positivt inställda till varumärket för den tidning där de läst sponsrat material.

Fler avsnitt
Fler videos