Mittmedia om upplagetappet: ”Inte akut”
Mittmedias titlar tappade tvåsiffrigt i upplaga 2016. ”Våra TS-siffror följer vår upplageutveckling. Det är inget akut tapp utan en trend som pågått en längre tid”, kommenterar privatmarknadschefen Anna Joneby. UPPDATERAD
I ett mejlsvar skriver Anna Joneby:
– Vi är inne i en transformationsfas där vanan att läsa papperstidning ersätts i allt större utsträckning av att ta del av vår lokaljournalistik via våra nya och digitala kanaler/paket.
Vilken strategi gäller för att vända/bromsa utvecklingen?
– Framför allt ersätter vi tappade printabonnemang med digitala abonnemang som inte räknas med i TS-redovisningen. Vi introducerade vårt Plus-paket i november och sedan dess har antalet nya digitala kunder vuxit sig större än printtappet.
– Sedan starten har vi fått in ca 27 000 nya kunder som enbart läser/konsumerar vår lokaljournalistik digitalt och vi ser ännu ingen avmattning i inflödet av kunder.