Gå direkt till textinnehållet

Mittmedia-klubben kräver journalistrepresentant

Mittmedia ska snart presentera sin nya strategi. Då tar ledningen hjälp av ett undersökningsföretag som bland annat ska utreda prisnivåerna vid frekvensnedgångar. I projektgruppen kring undersökningen ingår dock inte en enda journalist vilket klubben nu kräver.

Journalisten har i ett stort antal artiklar rapporterat om turbulensen inom Mittmedia. Det har handlat om läckta strategidokument och den nya ledningens arbete med att hitta ”strategi 2020”, som man kallar det.

I ett internt mejl som Journalisten tagit del av, som gått ut inom koncernen, berättar privatmarknadschefen Anna Joneby att Mittmedia tar hjälp av undersökningsföretaget Compricer för att ”samla in fakta för våra framtida strategidiskussioner”.

Det koncernen vill undersöka är bland annat intresset för och prisnivåer vid frekvensnedgångar. Samt vikten av e-tidningen som komplement vid en frekvensnedgång för någon av de 28 titlarna.

I projektgruppen som ska jobba med Compricer finns dock inte en enda journalist, vilket oroar fackklubben. I stället består gruppen av controllers, säljstöd och andra personer från marknadsavdelningen.

– De (ledningen red.anm) säger själva är att detta ska vara ett viktigt underlag för framtida strategier och då vill vi från facket också vara med. Vi har ett möte med VD Per Bowallius nu på torsdag och då kommer vi kräva att få vara med, säger Johanna Hejdenberg (bilden), vice ordförande i Mittmedias journalistklubb.

– Hur det än är så kan vi från journalistsidan och marknadsavdelningen ha lite olika ögon på det här och se saker på olika sätt, fortsätter Hejdenberg. 

Journalisten söker Per Bowallius. 

Fler avsnitt
Fler videos