Gå direkt till textinnehållet

Mittmedia får åtta regioner

Fackklubben på Promedia hoppas att Mittmedias nya organisation ska ge utrymme för de olika titlarna att bestämma mer själva. Mycket tyder på att de får rätt. VD Per Bowallius (bilden) kan nämligen avslöja att Mittmedia kommer att bedriva det lokala ledningsarbetet utifrån åtta regioner i framtiden.

I förra veckan stod det klart hur nästa steg för Mittmedias nya organisation ser ut. Bland annat försvinner befattningen redaktionell chef, som AnnaKarin Lith hade. Anders Ingvarsson, tf redaktionell chef och chefredaktör på Sundsvalls Tidning, får i stället en ny befattning som chef för Mittmedias gemensamma redaktion. Hans uppdrag handlar både om att samordna utgivargruppen och den redaktionella ledningen, med det yttersta ansvaret för koncernens gemensamma redaktioner. Anders Ingvarsson blir dock inte chef över de olika utgivarna som Lith var. De ska istället rapportera direkt till VD Per Bowallius – precis som opinionschefen.

När det gäller det nya strategiarbetet får Anders Ingvarsson också en nyckelroll eftersom han ingår i den redaktionsledning som ska ta det arbetet i mål.

Pro­media­klubben inom Mittmedia tolkar det här som att varje titel nu får mer att säga till om.

Annons Annons

– Tidigare har mycket av arbetet letts av den förre redaktionschefen som nu är omgjord till en mer samordnade roll. Ledningsarbetet är tillbaka på varje titel, så tolkar jag det, säger Marita Johansen, ordförande för NA-sektionen i Promediaklubben.

För en tidning som Nerikes Alle­handa (NA) är det här inget nytt sätt att arbeta, de känner igen ”tänket” sedan Per Bowallius ledde Promedia-tidningarna.

– Innan Bowallius kom till Promedia pratade vi om Promedialand och att vi skulle vara Promedia-anställda. Det ändrade han och vi började prata om våra lokala titlar igen. Det märks att den strategin genomförs nu.

Vad hoppas klubben på av den framtida strategin?

– Att varje titel får tillbaka sitt mandat igen. Det har varit för toppstyrt tidigare och nu vill vi tillbaka till att tidningarna får bestämma själva, säger Marita Johansen.

Per Bowallius säger att Mittmedia kommer att bedriva det lokala ledningsarbetet utifrån åtta regioner.

– Utmaningen för oss är att kombinera styrkan i gemensamma processer med styrkan i lokal närvaro hos våra kunder, både vår publik och våra företagskunder, menar Bowallius.

När kan du avslöja resten av Mitt­medias nya strategiarbete?
– Under hösten kommer vi att arbeta fram en plan för hur vi ska säkerställa en finansiering av vår journalistik fram till 2020. Planen kommer successivt att processas i styrelsen och vi räknar med att kunna sätta en slutlig inriktning i början av 2017, säger Per Bowallius.

Fler avsnitt
Fler videos