Gå direkt till textinnehållet

Mitt i köps för att säljas

Den riskkaptalfond som köpte gratistidningskoncernen Mitt i är registerad på kanalön Jersey. Investerare är bland annat internationella pensionsfonder och försäkringsbolag.

I juni kom beskedet att riskkapitalbolaget Segulah genom sin fond Segulah IV köper Lokaltidningen Mitt i AB som ger ut 31 lokaltidningar i Stockholmsområdet. Köpesumman är hemlig. Företaget vill inte heller gå ut med vilka avkastningskrav de har på Mitt i-tidningarna.
– Det är inget vi kommenterar. Tidningarna har god lönsamhet i dag och vi förväntar oss att den goda avkastningen består, säger Joachim Berner, som utsetts till styrelseordförande.
Han säger att Segulah har planer på att starta fler tidningar i Storstockholmsområdet, men även orter utanför huvudstaden kan komma ifråga.

Segulah IV har sitt säte på den brittiska kanalön Jersey. Enligt Marcus Jansson, partner i Segulah, är det av praktiska skäl eftersom fonden har investerare från flera länder.
– Segulah är uppbyggt som ett kommanditbolag, vilket innebär att delägarna betalar skatt i sina respektive länder, inte bolaget. Övervägande delägare är pensionsfonder, säger han.
– Det är ett gott tecken att det finns nya typer av medieägare. Vi kommer att se fler exempel på detta i framtiden, säger Oscar Westlund, docent och medieforskare vid JMG i Göteborg.
Riskkapitalister är inga långsiktiga ägare. Bolagen brukar göra fler investeringar i samma bransch, skapa samordningsvinster för att sedan sälja vidare. Segulah säger att företaget räknar med att behålla Mitt i-tidningarna i fem till sju år.
– De kommersiella krafterna blir tydligare då ägarna är riskkapitalbolag. Men kommersiella krafter har även funnits när medieföretag haft långsiktiga ägare. Oberoende om det är ett riskkapitalbolag eller en traditionell medie­ägare kommer vi att se rationaliseringar genom olika tekniska lösningar, säger Oscar Westlund.

Stefan Melesko, docent i me­die­­ekonomi, vill inte ge några kommentarer till affären förrän han sett hur mycket Segulah betalade för Mitt i-tidningarna och hur affärsupplägget ser ut.
Han påpekar att då investerare utanför mediebranschen gått in och köpt tidningsföretag i USA har resultatet inte varit lyckat. År 2007 köpte fastighetsmogulen Sam Zell Tribune Company som äger Chicago Tribune och Los Angeles Times. Ett år senare var tidningarna på konkursens brant.
– Det var storstadstidningar. Möjligen är det annorlunda med gratistidningar. Det är alltid svårt för de som står utanför att gå in i en bransch som har problem och går igenom en strukturförändring. Men Segulah har knutit till sig två personer i styrelsen med lång erfarenhet av framför allt dagstidningar: Joachim Berner och Dan Lannerö.

Annons Annons

Joachim Berner har bland annat varit chefredaktör för Dagens Nyheter och Expressen. Dan Lannerö, tidigare VD för Upsala Nya Tidning och Eskilstuna-Kuriren, kommer även att sitta i styrelsen. I dag är han styrelseordförande i Berling Media.
– När riskkapitalister investerar i en ny bransch har de ofta ingen branschkunskap. Segulah har ingen kunskap om tidningar eller journalistik, därför rekryterades jag och Dan Lannerö, säger Joachim Berner.
Mitt i-tidningarna lägger ut artiklar på hemsidan, men fokus är på de gratisutdelade papperstidningarna. Tidningarna finns även som PDF på hemsidan. Mitt i är troget pappret i en tid då det talas om att framtiden är digital. Kanske är det så att Segulah ser något som andra medier missat. På Segulahs hemsida står det att företaget ”identifierar bolag som har utvecklingspotentialer”.
– Det stämmer att papperstidningen har problem. Men idén att göra lokal journalistik attraherar både läsare och lokala annonsörer. Marknaden fungerar även på papper, och har gjort det under lång tid. Ett tecken i tiden är att Mitt i-tidningarna fick en Guldspade, säger Joachim Berner.

Oscar Westlund ser två utvecklingslinjer på annonsmarknaden. De flesta medieföretag försöker ta vara på de tekniska möjligheter som finns för att optimera och skräddarsy personliga lösningar genom sociala medier och sökbaserade tjänster.
– Samtidigt finns det annonsörer som inte känner sig mogna att annonsera i sociala medier och vänder sig till traditionella produkter som tryckta tidningar. Om den tryckta tidningen har en särställning på en ort finns det en potential för en sådan verksamhet, som Mitt i, säger Oscar Westlund.

Journalistklubben på Mitt i har inte fått någon ny information om vad Segulah vill göra med tidningarna och vill uttala sig först när de vet mer om bolagets intentioner.

Fotnot: Journalisten har tidigare skrivit om Mitt i-försäljningen här:

"Vi vill inte ägas av riskkapitalister"

http://journalisten.se/nyheter/vi-vill-inte-agas-av-riskkapitalister

Mitt i-klubben: ”Vi är på okänd mark”

http://journalisten.se/nyheter/mitt-i-klubben-vi-ar-pa-okand-mark
 

Fler avsnitt
Fler videos