Gå direkt till textinnehållet

”Mer globalisering”

2016 blir det mer globalisering spår medieanlytikern Olle Lidbom. "Vi kommer se fler internationella aktörer kliva in på den svenska mediemarknaden. Huffington Post, Vice och Business Insider står redan i farstun."

Olle Lidbom, medieanalytiker och tf kommunikationschef på Norstedts 
Förlagsgrupp:

VAD HÄNDER 2016?

– Mer globalisering. Vi kommer se fler internationella aktörer kliva in på den svenska mediemarknaden. Huffington Post, Vice och Business Insider står redan i farstun. Jag hoppas även att många svenska medieaktörer skaffar sig en global ambition och liksom många tech-startups börjar exportera redaktionell kvalitet.  Räkna även med att TV-krisen slår till på allvar, med fallande räckvidder kommer annonsintäkterna fortsätta nedåt. Sedan lär väl medieutredningens slutbetänkande sätta avtryck i debatten och diskussioner om tryckfrihet och utgivaransvar lär explodera. 

…OCH OM DU FÅR ÖNSKA?

– Att SVT, SR och UR slås ihop i ett bolag och att jag återupptar min en pappers-prenumeration på New Yorker. Det kostar mindre än 1 000 kr per år och är bland det roligaste som finns att läsa.

Fler avsnitt
Fler videos