Gå direkt till textinnehållet

Medieutredningen gör PM om public service

Medieutredningen ska göra en PM om public service utanför sitt slutbetänkande. Bland annat ska man skriva förslag på vad som bör utredas inför nästa sändningstillståndsperiod. En av sakerna man tittar på är den 20-procentiga ökningen av Sveriges Televisions sponsorintäkter.

Anette Novak och Medieutredningen kommer att skriva ett PM med förslag på vad som bör utredas inför nästa sändningstillståndsperiod. Som exempelvis: 

  • Oklarhet kring vem som producerar det dyra och för demokratin viktiga innehållet (kapitel 5, s 253-255). 
  • Den 20-procentiga ökningen av SVTs sponsorsintäkter på ett år (kapitel 5, s 237-238).
  • Avsaknad av underlag för att kunna bedöma nyhetsanvändning uppdelat på bostadsort (kapitel 3, sid 79-80).

Det är ännu oklart när denna PM kommer att presenteras. 

Fler avsnitt
Fler videos